Pyjamas med nattåg

Pyjamas med knäppning på båda axlarna samt hela grenen. Jag började i våras och det dröjde innan jag blev klar. Ännu längre dröjde det innan jag lyckades få in den här på bloggen.

Mönster: Burda nr. 11 2009, strl 74 (dvs 80 i verkligheten)

Tyg: Nattåget från Jofotex, ekologisk bomull med lycra

Kommentarer: Jag är mycket nöjd. Det var kul att sy detta plagg. Även om Burda ju gärna skriver ganska komplicerat i sina mönster. Men med sunt förnuft kommer man långt. Glad att jag vågade mig på en kontrastfärg på muddarna (även grenens kant är turkos). Det är ju få av Burdas tidningar som har några mönster att ha tycker jag. Men detta gillade jag.

Det blir helt klart mycket tygåtgång när man producerar en hel pyjamas. Dessutom blir det ju dyrt med alla knappar. Jag använder PRYM-knappar som jag köpt i 200-pack från Bibbis textil. På detta plagg är det 13 knappar (jag borde haft mer än 7 i grenen dessutom) och bara kostnaden för knapparna blir över 30 kronor. Syr jag om den har jag nog inte knäppning på båda axlarna i och för sig. 6 knappar i bara halsen är ju lite väl överdrivet.

Sytt: Juni

2 thoughts on “Pyjamas med nattåg

Kommentera

