Ny symaskin

Jag börjar bli sugen på en ny maskin, ja egentligen två. Just nu fållar jag med tvillingsöm och det krånglar tyvärr med båda maskinerna som jag använder.  Den ena, lite bättre maskinen, är svärmors Bernina. Den fäster inte längre tvillingnålen ens (tillfälligt kunde den det, men nu fungerar det ej igen). Just för tillfället krånglar den helt tyvärr. Inte ens vanlig raksöm fungerar. Maskinen jag lånat av mamma, av lågprismärket Hugin, är OK att sy på, men det krånglar en del och den är väldigt plastig att sy på. Men den fungerar som sagt, även om det blir lite väl bubbligt.

Det jag skulle vilja ha är både en ny vanlig symaskin och en täcksömmaskin. Men det blir lite väl mycket pengar. I första hand kommer jag nog satsa på en täcksömmaskin. Den kan man nämligen komplettera med en bandkantare (se KokaLAL:s fina beskrivning av hur bra en sådan fungerar).

Bland symaskinsbloggarna är ju Janome Coverpro 1000 en mycket populär maskin. I Sverige ligger den på ca 6000:- och kantbandsapparaten kostar 1800:-. På sewingmachinesdirect kostar maskinen 329 pund, dvs 3600:- (och då ingår massa tillbehör till värde av 115 pund, dvs ca 1300:-). Bandkantare kostar 89 pund, ca 1000:-. Köper jag från England blir alltså summan, med frakt och bandkantare, ca 5000:- jämfört med Sverige där det skulle bli nästan 8000:-

Köper man en coverlock (dvs täcksömmaskin) behöver man inte använda den vanliga symaskinen för strechiga fållar och därmed försvinner lite av behovet av den vanliga symaskinen och jag kan använda Hugin-maskinen och försöka laga Berninan (för tredja gången)

Svårt att förstå skllnaden på maskinerna, klicka här.

Så planen så här långt: Spara pengar till en Coverpro (täcksöm) med bandkantare och önska bidrag i julklapp, födelsedagspresent, bröllopsdagspresent, morsdagspresent, skattåterbäringspresent och allt annat man kan tänka sig.

One thought on “Ny symaskin

  1. Hej!

    Vill bara säga att man kan köpa kantbandaren mycket billigare via ebay. Ca 200:- kostar den utan plattan.Men plattan gör man enkelt aven stålplatta man borrar några hål i!

Kommentera

