T-shirt med Landskap

Mönster: Ottobre, strl 74 (80). 3/2008

Tyg: Landskap i interlock från Jofotex,

Kommentarer: Just nu använder Ludvig mest tröja och byxor och inte så mycket bodys. Eftersom han inte har så många t-shirts så har jag verkligen anledning att sy dessa. Extra roligt med andra ord eftersom det är något lilleman verkligen behöver.

Halsringningen är gjord på ett annorlunda sätt och inte som det står i mönstret. Genom att titta på köpta t-shirtar har jag försökt efterapa. Kanske gör jag en tutorial på det men jag försöker förklara med en gång: 4 cm bred remsa som är ca 75 % av ringningen i längd. Jag lägger kortsidorna mot varandra och syr ihop mudden till en ring. Ringen viks dubbelt (avig mot avig). Sedan overlockar jag fast den dubbelvikta ringen mot halsringningens räta. Som sista touch så syr jag med tvillingnålen så att en av sömmarna hamnar på mudden och den andra sömmen på tyget. Då blir det strechigt och snyggt. Likt det man skulle kunna göra med en coverlock (täcksömmaskin) som jag ju drömmer om att köpa.

Sytt: September

Kommentera

