Dreggelscarf/halsduk 2.0

Jag har ju tidigare försökt göra mönster till en bra dreggelscarf. Detta är min senaste variant.

Just denna har en undersida av microfleece (alltså tunanre än polarfleece), framsida av interlock och sömmarna på utsidan. Två knappar bak gör att man kan välja storlek på halsen. Den är med andra ord likadan som alla andra dreggelscarfs där ute.  Eftersom den är fodrad med fleece är den dessutom perfekt att använda som halsduk. Ludvig använder just denna, och det är ju inte för att han dregglar.

Övertyget (interlocken) lägger sig dubbelt under hakan så att inte sömmen skaver. Framstycke och bakstycke är därmed väldigt olika i storlek och form för att få denna effekt.

Sedan denna syddes har jag gjort lite förändringar till. På denna variant gör jag små insnitt på bakre kanten av ringningen för att få övertyget att passa med undertyget. Men sedan denna syddes har jag hunnit sy ganska många fler och lyckats reducera bort insnitten.

Både fleecen och interlocken är från Stoff&Stil.

Kommentera

