Min CoverPro och jag

Jag fick önskemålet att sy något av den sista biten av rosa fordonstyg (Mjukatyger). En klänning kom jag fram till att det skulle kunna bli. Jag utgick från ett mönster på kuvertlinne (i nyaste numret av Ottobre, 3/2011) som jag förändrade en hel del.

Denna kuvertringning gjorde ju att jag fick anledning att börja bråka med min CoverPro och dess bandkantare igen. Det var länge sedan sist. Alla som lyckas få grepp på inställningar och hantering menar ju att detta är en fantastisk uppfinning och gör att allt är lätt som en plätt. Men jag har sådana problem (som så många andra också har). Jag får panik. Även denna gång fick jag problem med hoppstygn och inställningarna kändes helt fel. Men jag tror mycket berodde på trötthet och frustration. Nästa gång skall jag ta det lite lugnare.En dag skall vi bli vänner…. Nu vill jag börja sy bodys till bebisen i magen och då går du ju betydligt smidigare att bandkanta med CP:n än på det gamla klassiska viset.

Det blev i alla fall en klänning. Men jag sydde alla sömmar en extra gång med tvillingnål för säkerhets skull. Så att inga hoppstygn skall förstöra och öppna sömmarna.

Jag är för övrigt mycket nöjd med klänningen. Jag testade den på Ludvig och dessvärre var den ganska tajt. Så då är den nog lika tajt på lilla flickan som önskat den. Men det får vi se. Det är ju nackdelen att konstruera ett eget mönster utan att provköra i ett annat tyg först, det kan bli lite fel. Men jag var så sugen på att göra just denna klänning.

Sedan glömde jag i all hast bort att man inte skall lägga till sömnsmån när man bandkantar. Det har aldrig hänt förr, så jag var nog ganska trött när jag sydde den med andra ord.

3 thoughts on “Min CoverPro och jag

  1. Verkligen kul modell! Finns risk för härmning. 😛

    Ang cover pro. Har du den nya cpx eller den gamla vanliga cp? Jag har cpx och har märkt att inställningarna som de flesta andra (med cp) kör inte funkar alls. Hör gärna av dig om du vill bollar idéer och inställningar med cpx.

  2. Pingback: Att sy | Brallan syr

  3. Pingback: Klänning med problem | Brallan syr

Kommentera

