Mina maskiner

Bild från gamla lägenheten, med mitt Amitech-sybord

Sedan ELNA 3210 kom in i hemmet har jag nu tre nya fina maskiner. Svärmors Bernina från 70-talet (mittersta på bilden ovan)  har varit fantastisk, men eftersom den slutar fungera när motorn blir varm är den tyvärr ingen hit. Annars hade jag gärna behållit den. Det var med den jag började all min lite mer avancerade sömnad (alltså inte bara raksöm på vävt tyg). Min egna var en Hugin från Coop som inte ens klarade tvillingnål. Så svärmor och jag bytte.

Nu består maskinparken av följande:

Overlock: Den första nya maskinen här hemma köpte jag från England i början av 2010. Det blev en Brother 3034D. Den har jag sytt nästan allt jag gjort på. Den är fantastiskt och vilken prisskillnad det blev att beställa från England istället.

Coverlock: Maskin nummer två, en CoverPro 1000 cpx, köpte jag på syfestivalen i Borås förra hösten. Jag hade kikat på den ett tag och hade hoppats att den gick att köpa från England den med. Men det gjorde den inte eftersom Janome förhindrar egen import från England (är detta ens lagligt inom EU?). Så jag köpte den dyrare här i Sverige och med tillbehöret bandkantare.

Symaskin: Häromveckan gav jag tillbaka mammas maskin till henne (som jag haft när svärmors maskin strejkat). Anledningen var ju såklart att en ny maskin kommit hit. En ELNA 3210 Jeans. Oj vad jag gillar den! Det blev ännu en beställning från England. Billigt och bra och de skickar alltid med massa presenter (trådar, saxar, nålar mm.)

One thought on “Mina maskiner

  1. Vilka fina maskiner du har! 🙂 Jag har också köpt från SMD i England. Min Janome 744D overlock. Innan Janome satte stopp för importen. Märkligt att det går bra att köpa Elna eftersom de ägs av Janome och egentligen är samma maskiner, bara annat namn.

    Nåväl… Generella tips för inställningar på cpx. Bandkantare då. Har inte helt lyckats bli vän med den men några steg på vägen har jag kommit. (Hade en Brother Cover Stitch innan som jag tycker sydde snyggare sömmar och var lättare att få till inställningarna bra på, med eller utan kantband. Men maskinen i sig var mkt krångligare och mer svårjobbad så jag ångrar ändå inte mitt byte. Hoppas jag ska bli vän med min CPX vad det lider.)

    När jag kör med bandvikaren har jag steglängden på max. Pressarfotstrycket som du nämnde, skruven på ovansidan. Den mäter jag med måttbandet. När den står på 1 cm (mätt på mitten) är pressarfotstrycket på 1 och det sk normalläget. Har inte märkt så stor skillnad om jag ändrar detta så jag har än så länge låtit det vara där.
    Sen har jag satt diffmatningen till 1.5 ca. Har jag lägre än 1 står maskinen bara och tuggar på kantbandet.

    Det är knöligt att få den att mata bandet rakt så att sömmen hamnar på samma ställe hela kantbandet runt liksom. Det är lite teknik, har fått till det hyfsat. Iaf när jag kantar med Stoff och Stils mudd. Med interlock blir det väldigt slingrigt tycker jag.

    Är inte helt nöjd med trådspänningen men vet inte hur jag ska ändra heller. Tycker det ser trassligt ut på baksidan trots att stygnlängden på rätsidan ser bra ut. Då känns det som att det är trådspänningen som gör det, men vet inte hur jag ska komma tillrätta med det. Blir ingen skillnad om jag skjuter det automatiska trådspännarreglaget åt höger eller vänster heller.

    Så långt… dina tankar? 😛

Kommentera

