Omlottbody v.2

Mönster: Ottobre 6/2007 med vissa modifikationer, strl (56) 62

Tyg: Folklore fish (interlock) från IKASYR via Strömming Design. Vit inerlock JNY-design

Förändringarna jag gjorde var att jag inte använde mig av knäppband. Det blev knytband i innerkanten på höger framstycke (enligt beskrivningen, se bilden nedan) och knappar på andra sidan. Dessa satte jag rakt i bodyn med förstärkning där knappen hamnade rakt i tyget (med dubbelhäftande vliesofix, se bilden ovan).Övriga knappar hamnade i kantbandet och behövde inte försträkning.

Jag klippte ej sömnsmån där det skulle bandkantas. Det stod inget om det, men det brukar ju vara så man skall göra, så jag körde på det.

Ordningen blev: * Sätta fast knytband på höger framstyckes avigsida och vänster framstyckes rätsida. *Sy raglansömmarna i halsen. * Kanta allt som skulle kantas (se bild till höger). * Sy ihop sidosömmarna inklusive ärmarna. *Knappar.

Lite konstigt är att det i tidningen Ottobre 6/2007 inte är en bild på en korrekt sydd body. De har satt innerdelen (korta stycket) framför. Lite klantigt, men bilden och själva sömnadsbeskrivningen är rätt i alla fall.

Återigen ett lyckat projekt med CP:n. Ett litet hoppstygn blev det dock. Det skall bli spännande när jag går över till jersey. Interlocken är ju så stabil och skön att sy i. Men jag gillar jersey bättre i andra avseenden. Jag lyxade till det med vita prym-knappar.

Det här tyget har jag längtat efter att sy i, ochjag har funderat på om mönstret till omlottbodyn 6/2007 är bra. Jag gillade bådadera. Det blir nog mer av denna omlottbody-variant. Fördelen när det bara blir 5 tryckknappar (istället för minst 7 som på mönstret i 3/2011) är ju att det blir både billigare och lättare. Tryckknappar är ju det som är absolut tråkigast att syssla med. Tråkigt är att deras minsta storlek är 56, vilket blir 62 i verkligheten. Men jag skall göra ett försök att förminska mönstret någon gång.

2 thoughts on “Omlottbody v.2

  1. Pingback: Ekologisk omlott | Brallan syr

  2. Pingback: Moln-kit till nyfödd | Brallan syr

Kommentera

