Klänning med problem

Denna klänning/tunika syddes efter önskemålet att den skulle matcha ett par lime-färgade byxor jag tidigare sytt.

Mönster: Precis som denna klänning fast i strl (56) 62 och lite kortare, mer som en tunika. Alltså ottobre 3/2011, kuvertlinne omgjort till klänning

Tyg: Bunny svart från Ikasyr via strömming-design och jersey från ?

Jag hade ingen interlock i lime hemma utan gjorde försök med att bandkanta med limegrön jersey. Faktiskt tror jag det är exakt samma jersey som byxorna som tunikan skulle matcha är sydda av. Det gick åt skogen. Jerseyn korvade sig, gled runt och bara blev fel. Det var jag beredd på, men inte att det skulle krångla så mycket. Ett par försök, inklusive sprättningar, senare tog jag beslutet att göra bandkantningen på det gamla klassiska sättet. Dvs. i två steg där det första fäster bandet till tröjan mha overlocken och som man sedan viker runt och syr med tvillingsöm. På ett sätt är detta bättre att göra på just sömmen i armhålan eftersom man då får snyggare avslut enligt mig. Man kan då sy bandet till en rundel först och på så sätt syns inga skarvar efteråt. Denna tunika borde ta runt 1 h att sy men sluttiden är väl snarare 5 h. Nästa gång skall jag inte lova att göra något som jag inte har rätt material till…. (jag beställt limegrön interlock från mjukatyger, men den leveransen har fortfarande inte kommit konstigt nog)

One thought on “Klänning med problem

  1. Pingback: Att sy | Brallan syr

Kommentera

