Linne med täcksöm

Mönster: Ottobres gratismönster för linne som finns på hemsidan (direktlänk). Storlek 122, vilket säkerligen innebär strl 128 i verkligheten.

Update angående mönstret: Det är väldigt smalt i modellen. Trots att den nästan borde vara för stor, var den stor i armhålen men väldigt smal i kroppen.

Tyg:Retrobilar, köpt på Mjukatyger för länge sedan – Ekologisk interlock

Kommentar: Ludvigs kusin är beställaren av detta linne. Han har valt tyget själv och mamman har bestämt att det skulle vara just ett linne. Eftersom kusinen kraschade ganska rejält med cykeln idag blir det en perfekt krya-på-dig-present imorgon. Extra viktigt att få klart den ikväll alltså.

Den turkosa interlock som jag kantade med var mycket tunnare än den jag använt innan. Så det blev en del slirning och problem. Pust! Jag som trodde CPX:n och jag förstod varandra.

Väl klar med det bestämde jag mig för att återtesta lite täcksömmar med CPX:n. Det blev 3-nålig parallellsöm från avigsidan. Problemet är att jag inte blivit haj på hur man fäster sömmen med denna maskin ordentligt vid täcksömmar. Den repar ju upp sig väldigt lätt om det blir hoppstygn eller i slutet av sömmar. Det skall finans något slags speciallim som vissa rekommenderar. Lim kan man kanske tycka är att överdriva, så först får jag träna lite på släktingarnas kläder.

Inställningar täcksöm: 3 nålar,4-4-4-3, diff: 1,5, stygnbredd 3,5

2 thoughts on “Linne med täcksöm

  1. Pingback: Nicke Nyfiken | Brallan syr

  2. Pingback: Att sy | Brallan syr

Kommentera

