Min första cardigan

Ludvigs lilla kompis O saknar tunna cardigans, Vilket tydligen inte finns att få tag på i butik enligt mamman. Något mönster på cardigans av denna variant fanns inte heller att tillgå i någon av de tidningar och böcker jag snabbt bläddrade i. Så det var att plocka fram lite egna idéer.

Detta blir en perfekt midsommarpresent till O vars föräldrar är värdpar på midsommar. Hoppas de inte är inne och tjuvkollar bloggen innan midsommar bara….

Mönster: Jag utgick från en raglantröja i ottobre, strl 74 (dvs 80). På framstycket flyttade jag mönstret en cm in från den vikta kanten för att få plats med knäppning. Dessutom klippte jag det i mitten och klippte ut urringningen och nederkanten lite grann.

Tyg: Jersey från Lilofant och tunn interlock från JNYdesign att bandkanta med.

Kommentar: Ludvig får agera modell även om den är lite för liten för honom.Tyvärr ville han inte stå riktigt still, trots mutnappen.

Jag gjorde några småmissar. Först lade jag till sömnsmån i nederkant för att fålla tröjan och sedan slutade det ändå med att jag bandkantade istället. Detta innebär att tröjan är 4 cm för lång i nederkant (ärmarna är dock som de ska). Det är därför man inte skall vara trött när man syr…. Hade jag vart pigg hade jag nog reflekterat över detta.

En av knapparna hamnade liiiite snett tyvärr, men tyget är så tunt så jag vågar inte försöka få loss den. Det blev tillräckligt bra.

För övrigt gillar jag modellen och kommer absolut göra den igen. Men denna gången skall jag göra alldeles rätt.

One thought on “Min första cardigan

  1. Pingback: Kofta | Brallan syr

Kommentera

