Farfarströja med snabbsprund

Tada! Nu är Ludvigs nya tröja klar. När han testar den på bilden till höger är dock inte sprundet färdigt.

Mönster: Jag utgick från raglantröjan Rille i Ottobre 6/2008 och använde mig av alla KokaLals tips angående snabbsprund. Storleken är 80 (dvs 86). Jag lade till 0,5 cm i halsen och ärmsluten men ingen i nederkanten på tröjan. Övriga ställen 1 cm sömnsmån. Anledningen till detta är att i riktiga mönstret så används remsa med muddväv medan jag ville kantbanda.

Tyg: Klöver-jersey från Mjukatyger och interlock från JNY-design

Som vanligt när jag syr åt Ludvig så brukar jag testa lite nya grejer. För att utvecklas helt enkelt. Det gör att Ludvigs kläder ofta har en del defekter eftersom det är första försöken med en del saker. På denna tröjan var det första gången jag körde dekorsömmar på raglansömmarna. Det gick OK. Men som vanligt med CoverPro:n är det svårt att fästa trådarna ordentligt. Som ”tur” var blev det bara fel på baksidan som jag fick sy för hand.

Tack snälla KokaLal för (ännu) en mycket värdefull och bra tutorial!

Maskininställningar: Samma som vanligt till kantbandningen (3-3-3, diff. 0,75,stygn 4). När jag gjorde dekorsömmarna hade jag maskinens rekommenderade inställningar men med reglaget åt vänster. Diffen var närmare 1 och stygenen strax under 3.

2 thoughts on “Farfarströja med snabbsprund

  1. Very niceish!

    Vi känner oss extremt ärade som fick erbjudandet om muddbyxor på bröllopet. Kanske kan hitta något tyg med Daniel Westling på? Då vore det ju liksom coolt (undrar dock om vi kommer att tycka det när vi tittar på våra bröllopsfoton om 20 år 🙂

    Grattis på namnsdagen förresten!

  2. Pingback: Barnvagnspiff | Brallan syr

Kommentera

