Pösiga muddbyxor

Någonting som Ludvig behöver är mjuka byxor. Jeans är ju snyggt och det har vi ärvt många av, men han blir så frustrerad när han inte kan klättra upp och ner från möbler som vill. Så igår kväll sydde jag dessa till honom.

Mönster: Meedoms bok för småbarn. Form 2 strl 86. Jag tog bort 10 cm i midjan och klippte en mudd som var 20 cm inklusive sömnsmån (dvs. ca 9 cm hög). Jag lade till lite extra längd på benen, ca 3 cm, och gjorde en mudd som blev ca 4 cm om jag minns rätt. De blev alltså rejält mycket längre än mönstret. Ludvig är ju så himla smal så mudden i midjan fick jag töja på rejält, ca 43 cm blev den och då är den ändå lite väl lös.

Tyg: Velour som jag köpte för ett bra tag sedan. Ingen aning om vart faktiskt. Samma sak med muddväven.

Kommentar: Jag är väldans nöjd! De är snyggare i verkligheten än på bilderna måste jag dock få lov att säga. Men till nästa gång kommer jag nog ta in lite i midjan så att jag slipper töja mudden så fruktansvärt mycket. Jag funderar på att passa på att ta in på framsömmen eftersom jag tyckte det blev lite för pösigt där. Men det beror nog på att jag har en son i smalaste laget.

Kul att sy muddbyxor. De går ju på ett ögonblick att sy.

Tröjan kan man läs om i detta inlägg.

One thought on “Pösiga muddbyxor

  1. Bovallsrapport: Vi kommer att infinna oss sent på tisdag kväll i v. 28 och stanna till söndag fm. Över helgen kan det dock hända att vi har gäster som vi behöver underhålla. Är ni på plats ons, tors eller fredag?

Kommentera

