Klöver-cardigan

Jag håller på med en storbeställning åt en liten fin kille på ostkusten. Mamman gillar grönt och gult och brokiga kombinationer. Detta första plagg går gul+grön-gillandet till mötes.

Mönster: Ottobres Rille (raglan) i storlek 80 (/86)som jag modifierade genom att lägga framstycket 1 cm från vikt kant och klippa i två stycken. Sedan runda till halsringning och längst ned på tröjan.

Tyg:Klöverjersey från Mjukatyger, kantad med tunn interlock från JNY-design.

Kommentar: Jag gillar verkligen att göra dessa cardigans. Nedan följer lite detaljer kring tågordningen om någon undrar.

Jag syr samman alla 4 halssömmar i raglanringningen och sedan kantar jag framstycke+halsringning i ett svep (se röda strecket på bilden till vänster). Efter det kantas baksidan längst ned och sist ärmsluten. Sedan är det bara att sy ihop kalaset och sätta knappar. Den svåra biten är ju att hålla tungan rätt i mun vid den låååånga ringningen.

2 thoughts on “Klöver-cardigan

  1. Pingback: Släktmatchad cardigan | Brallan syr

  2. Pingback: Kofta | Brallan syr

Kommentera

