Båttröja med enkelt spund

Mönster: Senaste Ottobre (4/2011), mönstret BabyBasics, fast med kortad ärm, strl 80 extra lång.

Tyg: Jersey, SkeppOhoj, från Liandlo, marin muddväv från Stoff&Stil.

Kommentar: När jag får hem Ottobre i brevlådan brukar jag först slänga upp mönsteröversikten och kolla vad som finns. Denna tröja fastnade jag direkt för. Ludvig har ganska stort huvud och ett mönster med lättsytt knappsprund är ju inte helt fel.

Denna gick snabbt att sy. Det blev lite hafsigt, men det är helt mitt eget fel. Jag var trött (det känns som jag skyller på det nästan jämt dock) men ville sy klart den för vår lilla utlfykt till kompisarnas sommarstuga. Men jag är lite arg på mig själv att jag slarvar så fort det är till lilleman, det allra viktigaste. Beställningar är jag supernoga med så de blir nästan alltid superbra.

Det var länge sedan jag använde CPX:n för att kanta med mudd (Stoff&Stils) och jag orkade helt enkelt inte finjustera inställningarna. Sedan mina nyaste insikter (hur viktigt det är att en nål träffar utanför på baksidan för att undvika hoppstygn) har jag inte kört mudd. Men det blev helt OK ändå, trots att jag inte ställde in nålarna ordentligt på detta vis.

Jag ville inte sätta i knappen förrän den var testad på Ludvig, men det hann vi aldrig med innan avfärd. På första (stora) bilden ser det ganska bra ut ändå, men ibland blir det en liten dragning på axeln (se bild nr.2). Så en knapp sätter jag nog i snart och så får jag nog vara lite noggrannare (piggare?) när jag syr ihop delarna nästa gång. Då tror jag inte heller axeln kommer dra sig lika mykcet.

2 thoughts on “Båttröja med enkelt spund

  1. Pingback: VildaDjur med axelsprund | Brallan syr

  2. Pingback: Pippis båt | Brallan syr

Kommentera

