VildaDjur med axelsprund

Mönster: Ottobre (4/2011), strl 80 fast något förlängd eftersom Ottobres mönster är breda i modellen.

Tyg: Vilda djur i jersey från JNY-design, kantad med svart Interlock

Kommentarer: Ludvig har ju älskat tyget sedan det damp ner i brevlådan. Och denna tröja blev första projektet av tyget. Mönstret har jag använt innan, men då i en kortärmad variant. Den är lättsydd och denna gången var jag lite nogrannare vid axeln samt satte i knappen som skall vara där. Kantningen av knäppsidan blev lite fel på bakstycket så därför ändrade jag så att framstycket fick ligga överst (jämför skissen och bilden på tröjan).

Jag testade även en ny grej; att fålla innan jag sydde ihop fram och bakstycke. Det kan man se på bilden eftersom sömmen inte riktigt går ihop på högersidan. Detta i och med att jag använde CP:n till fållen och att man då slipper problemet med att fästa fållen (så som sömmen fungerar går den upp väldigt lätt om man inte fäster på rätt sätt). Fördelen med att göra på detta sätt är att jag inte behöver fundera på om fästningen lyckats ordentligt då den är väl förankrad i sidosömmen. Nackdelen är att det inte är lika snyggt på kanten eftersom sömmen inte riktigt passade ihop.

Kommentera

