Symässa x 2 = nya tyger här hemma

Symässan i Kviberg (Göteborg) och Syfestivalen i Älvsjö (Stockholm) har båda fått besök av mig senaste veckan. Mässan i Kviberg förra fredagen är liten och det fanns inte så mycket för mig att se på, vilket jag hade misstänkt. Men jag hade både fribiljett och barnvakt så det blev ett besök. 7 olika interlock från E-slöjd blev det i alla fall (se bild ovan). Men tänk på att den bara är ca 90 cm bred om du skall beställa.

Stora Syfestivalen i Stockholm besöktes i fredags. Vi var där en timme efter öppning och redan då var tydligen de bästa fynden från Znok slut. MT hade också stuvbord, men inget extra tycker jag. Trångt var det, men jag lyckades handla en hel del som synes nedan. Dessutom pratade jag med säljare på både Brother och Janome om olika brodermaskiner samt provkörde Ferrarin i sykretsarna, Babylocken (en OL-maskin). Kul att se några av trikåtygernas butiksinnehavarna i verkliga livet. Lite billigare än i web-shopparna, mellan 10-25:- billigare per meter.

Jag passade på att tala om för LiandLo att de kanske skall förtydliga att deras nya tyger (randiga och prickiga) är bomullsjersey. Kan tänka att en hel del kunder kan bli besvikna över att de inte är lika elastiska som jerseyn med lycra i. Det är ju helt naturligt för bomullsjersey, men alla är nog inte helt medvetna om skillnaden. Tyvärr fanns inte dessa nya tyger på plats, så hur mycket strech de hade kunde jag inte testa tyvärr.

Tygerna som nu väntar på att tvättas (vertikala rader)

  • Jeanstyg av okänd sort (MjukaTyger)
  • Jersey, petrolelefanter (Znok – hade jag sedan innan, men i interlock)
  • Randig ekologisk jersey (Znok – hade jag sedan innan, men villa ha meeeer)
  • Vita violer jersey (Znok – samma som ovan)
  • Randig jersey (helt enkelt en fin jersey som jag köpte av Marianns Systuga)
  • Nougatbrun jersey med moln (JNY:s fyndbord för 100:-/m)
  • Gröna verktyg i jersey (JNY – slut på hemsidan som jag varit sugen på = nöjd över köpet)
  • Skogens djur i jersey (JNY – jag har försökt få tag på det sedan tidig sommar och nu finns det massor i lager och jag passade på här)
  • Klöver i velour (LiandLo)
  • Racerbilar i velour (LiandLo)
  • Gul velour med svarta prickar (MjukaTygers stuvbord)
  • Velour med bilar och bussar (Strömming)
  • Velour med hjärtan i två färgställningar (Strömming)
Kommentera

