Kofta

Det är väldigt populärt med koftor bland sybloggarna. Min absolut första ”cardigan” gjorde jag i somras. Den var omritad från ett vanligt raglan-tröje-mönster. Klicka på denna länk för att se hur jag tänkte när jag gjorde den. I senaste Ottobre för barn (6/2011) fanns denna fina med. Jag gjorde den i storlek 86 eftersom jag trodde Ottobre som vanligt gjorde allt alldeles för stort (lilleman har snarare 92). Men de verkar ha skärpt sig och den blev alldeles lagom, på gränsen till för liten. Lilleman är drygt 90 cm lång och ganska smal och den är lite kort och smiter åt lite mer än jag väntat mig. Ottobre kanske har tagit åt sig av all kritik. Förra numret var ju också ovanligt korrekt i sina storlekar.

Jag blev väldigt inspirerad av breda kanter på kofta istället för att bara bandkantning så nu har jag gjort mig ett mönster på en nästan likadan kofta. Lite förändringar, men den ser nästan likadan ut som Ottobres om jag skall vara ärlig. Just nu syr jag en sådan på beställning av en gammal klasskamrat.

Tyg: Jersey från Lilofant (tyvärr slut och kommer inte komma in igen)

Denna hade jag för övrigt tänkt att sonen skulle ha på sin allra första förskolefotografering men jag blev inte klar i tid dessvärre.

2 thoughts on “Kofta

  1. Vad fin! Det är så skönt när nån utvärderar Ottobremönstren. Jag var också sugen på en sån, och då vet jag att jag kan räkna med att storlekarna stämmer hyfsat 🙂 Vad har du haft till de breda kanterna? Interlock eller muddväv?

    Jag har köpt på mig lite interlock nu (på syfestivalen) och är så spänd på att börja kanta med det. Är trött på alla tjocka skarvar i ärmslut.

Kommentera

