Rätt storlek?

Det där med storlekar är så svårt. När jag ritat ett mönster brukar jag jämföra med köpe-plagg (om jag har den storleken hemma). I bästa fall har jag ett barn i rätt storlek i bekantskapskretsen att testa plagget på.

Byxorna ovan är från två stora kedjor (Lindex och KappAhl). Byxan till VÄNSTER anges som strl 50 på etiketten och den till HÖGER som strl 56. Ganska otippat va? Och när det gäller sömnadstidningarnas storlekar är det så ledsamt och sy ett helt plagg för att sedan märka att storleksangivelserna är helt uppåt väggarna, vilket jag ofta tycker att de är.

När jag får beställningar blir jag lite nervös för hur kunden förväntar sig att storleken skall vara. Men med tanke på hur mycket det verkar skilja sig mellan olika profesionella klädkedjor kan jag nog tagga ner lite och lita på att alla blir nöjda för de ansträngningar jag gör för att få fram korrekt storlek.

2 thoughts on “Rätt storlek?

  1. Kul inlägg! Jag håller med, det är supersvårt med storlekar. Men som sagt, klädkedjorna har ju inte allt klart för sig heller. Men det jobbigaste är ju om man syr matchande body och byxa. då vill man ju att det ska passa samtidigt 🙂

  2. Jag tror det är tänkt att man ska vika de där långa muddarna dubbelt. Då blir ju byxorna i alla fall ungefär likadana, vilket i och för sig fortfarande är konstigt men inte lika konstigt 😉 Det där med storlekar är helt galet. Jag har en dotter på snart åtta månader och hon har 74 på en del bodys och byxor, 80 i andra och har till och med vuxit ur en del i 80 :S Helt knas. Det kanske blir lättare för dig att sy rätt storlek om du får måtten på barnet istället? Du syr verkligen sååååå fina saker. Kanske man kan få beställa något när du har lite bättre med tid om ett år eller så 😉

Kommentera

