Ofrivillig julklapp


Detta är en julklapp. När den var klar skulle jag bara prova den lite på lilleman som har samma storlek. Stort misstag! Han ville inte ta av sig den och ansåg att det var hans tröja. Efter en komplicerad övertalning fick jag äntligen av den igen. Det känns lite hårt att han inte får behålla den nu när han gillade den så, men efter jul skall jag försöka sy en likadan till honom.

Mönster: Utgått från Ottobre 3/2008

Tyg: Drakar på jersey från Znok. Det tyget säljs ju tyvärr inte längre. Däremot har de massa snygga nyheter nu. Men eftersom jag har tygstopp (alltså inte får köpa mer tyger på ett tag) blir det inga därifrån för min del. Hoppas bara att tyget Skyar finns kvar ett bra tag till…

Kommentar: Innan jag fållade overlockade jag kanterna för att få mer stadga. När jag har fållat i jersey med CoverPro:n innan skjuter pressarfoten lätt tyget framför sig. Framsidan brukar bli fin, men det blir lite skrynkligt på baksidan. Det blev det inte när jag gjorde såhär.

Såhär i efterhand hade jag nog kört avig trippelsöm för fållningen, istället för avig tvillingsöm. Stickningen i halsen hade nog blivit snyggare som trippel. En annan sak som stör mig är att jag inte fått drakarna helt raka i nederkanten. Det skiljer i och för sig bara en halv centimeter, men det är en halv centimeter för mycket…

2 thoughts on “Ofrivillig julklapp

  1. Aaaargh! Jag blir tokig! Du är så himla duktig ❤ Jag älskar så gott som varje plagg du visar och önskar innerligt att jag kunde sy själv, hade bra maskiner och ditt tygförråd 😀

    • Tack, vad glad jag blir! Det är ju så roligt att få sådan här feedback! Jag började ju sy våren 2010, så bara man börjar lär man sig snabbt om man har tid at sitta med det.

Kommentera

