Plagiatpyjamas i favoritmodell som skall sys om

I sykretsarna här på internet talas det ganska ofta om olika ”fusk”-tyger och plagiat. Moln av olika slag dyker ofta upp. Ohlssons har en variant som många anser är plagiat av JNY:s moln och då blir följdfrågan om JNY:s moln är plagiat av Me&I som i sin tur kanske kan ses som plagiat av Gunilla Axéns 60-talsmoln. På Gunilla Axéns hemsida kan man läsa att hon tagit inspiration från japanska mönster. Sedan har ju tex Lindex haft pyjamasar med moln osv.

Molnen är ju olika allihopa, men detta tyg är i alla fall en ren kopia av JNY kan man tycka. Mönstret är i en annan färg än de haft och lite mindre, annars nästan på pricken. Jag köpte det på Jofotex fysiska butik i Söderköping. Jag gillar verkligen husvagnstyget och tycker det är synd att de slutat trycka detpåJNY. Mailade JNY och frågade, men de kommer inte ta in det igen.

Sedan har nyss Jofotex gamla återtryck av exempelvis ”Nattåget”, ”Flodhästar” och ”Får” börjat säljas hos Ohlssons och andra småbutiker runtom. Men i Jofotex fall är det just ett återtryck (=kopia) från början i alla fall.

Här är i alla fall ett fusk-tyg i en pyjamas. Nya favoritmodellen på pyjamas som är superrolig att sy. Har fyra till utklippta i olika storlekar och tyger som är både presenter, till egna barnen och önskemål. Denna halsringning blev alldeles för stor. Jag tänkte lite fel. Så muddarna är numera bortklippta och högra delen är förminskad. Så nu skall det på nytt kantband, nya muddar och nya knappar. Så såhär kommer den inte riktigt se ut när jag är klar.

Mönster: Omgjord variant av Ottobres sparkdräkt i nr. 1/2011

9 thoughts on “Plagiatpyjamas i favoritmodell som skall sys om

    • Jag är nog inte den enda som gjort på detta vis. Men tänk på att dubbelkolla så att halsen inte blir för stor. Sy ihop alla delar och lägg den som om du hade knäppt den och justera med saxen lite.

  1. Oj vilket kommentarrace du gjorde på min blogg 🙂 Roligt att vi bloggade om liknande ämnen. Jag förstår hur du tänker ang. köpter av tyget. Men jag hajade inte riktigt det där med halsringningen. Om man ska akta sig för att den blir för stor så borde man inte justera det med saxen??? 🙂 Men det ordnar sig nog när jag väl är där 🙂

  2. Älskar den! Så fort Charlotte växer en storlek till och du tar emot beställningar igen så återkommer vi. De tre tröjorna vi beställde är våra tre favvisar av alla plagg hon har! Så underbar kvalité och håller sig bra i tvätten också. Och så roligt att ha något som ingen annan på förskolan har likadan!

    Kram

    • Tack snälla du! Vad otroligt glad jag blev för kommentaren. Jag är snart redo för beställningar igen. Det är dessutom så skönt att sy till folk man känner lite grann, så man kan kolla efteråt att allt hållt som det ska.

  3. Pingback: Pyjamas x 3 | Brallan syr

Kommentera

