Test i skogstyg

Detta tyget kämpade jag sedan tidig sommar för att få tag på och på syfestivalen nu i november köpte jag mig en meter. Det tog slut hos JNY hela tiden, men numera finns det inne. Jag gillar att det är massa skogsdjur på det.

En kompis ville ha en tröja med knäppning på axeln. Hennes barn är liksom mitt eget inte så förtjust i om det blir trångt över huvudet och eftersom hennes beställning var i ett lite stummare interlocktyg är det ju ännu viktigare med knapp i sådana fall.  Jag sydde i alla fall denna skogströja (i jersey) åt lilleman för att dubbelkolla storleken på mönstret.  Men såklart också för att sy till lilleman. Långärmat används ju mycket såhär års.

Brukar nästan alltid avsluta ärmarna med mudd nuförtiden, men denna gång blev det kantband. Borde förlängt ärmen något. Utgick från storlek 86 och lilleman är faktiskt dryga 90 cm så där tänkte jag helt enkelt inte. Utgick från kompisens beställning när jag sydde. I det fallet gillar nämligen barnet i fråga inte muddar som stramar om handleden.

Mönster: Ottobre 4/2011 strl 86. Mönstret var faktiskt bra i storleken tycker jag. Länge har ju Ottobres mönster varit så himla stora, men de verkar ha skärpt sig rejält. Bra!

Tyg: Jersey från JNY och kantad med interlock

Kommentar: Jag slarvade tydligen lite med fållen så den blev lite sned på framstycket. Men eftersom det ”bara” var till lilleman lät jag det vara. Så hade jag aldrig släppt iväg en beställning.

One thought on “Test i skogstyg

  1. Jag gillar också det där mönstret. Men när jag mätte mot ottobre 301 så såg jag att ärmen var 1 cm kortare. Så där kanske vi har mönstrets enda lilla brist 🙂

Kommentera

