Prototyp för julklänning?


Det lackar mot jul och hemsydda julkläder skall jag försöka åstadkomma åt barnen. Jag har köpt två superfina velourer i grönt och rött från Strömming och vill testa mig fram till modell innan jag syr i det tyget. Först tänkte jag hängselklänning med kantband. Men att kantbanda velour är klurigt, framförallt när svängarna blir så snäva som de blir i lillans storlek.

Denna klänningsmodell, ”Cosy Winter”, är från senaste Ottobre och skall egentligen göras med foder och i annat material. Men här är den helt i jersey, i ett lager. Jag gjorde rullfåll på min nya overlock jag köpt. Det blev en rak rullfåll och inte så ”krusig” som jag från början tänkt. Nästa gång skall jag ändra diffen så det blir lite vågigare. Dessutom kommer jag förändra ärmarna så att mönstertyget går längre ner och avslutas med typ av ”mudd”.

Mönster: Ottobre 6/2011, Cosy winter, i storlek 62

Tyg: Jersey från JNY med skogens djur och enfärgad jersey från Znok

Kommentar: Jag gjorde för några dagar sedan färdigt en tröja till storebror i samma färgkombination. Lite roligt är det allt med syskonmatchning.

Nu håller jag för övrigt på att sy upp mina tygförråd. Jag har inte köpt något mer mönstrat på över en månad. Vilket är mycket bra för att vara jag. Det känns till och med ganska skönt att sy upp förråden. Jag har däremot köpt lite enfärgad interlock för att kunna sy vissa plagg. Dessutom har jag bytt till mig lite nytt tyg.

6 thoughts on “Prototyp för julklänning?

  1. Men å så fin! Jag tänkte också ändra på ärmarna till nästa modell precis som du tänkt. Kanske måste göra det på dessa med om de inte passar mottagaren, återstår att se!

  2. Pingback: Matchade ränder | Brallan syr

  3. Pingback: Som stickat | Brallan syr

Kommentera

