Draktröja med knapp

Mycket saker med knapp på axeln det senaste. Och här är ännu en tröja. Det var denna som jag testsydde lillemans skogströja inför.

Kravspecifikatinen var en tröja i detta drak-tyg. Kantbandet skulle inte sticka ut färgmässigt, utan helst vara samma tyg. Det gick ju super eftersom tyget är interlock som går finfint att bandkanta med. Det skulle inte vara muddar utan fållat. Ärmen skulle vara ungefär som tröjan barnet i fråga hade på sig när vi sist sågs, ca 29 cm.

De flesta verkar föredra att sy i jersey pga att det är töjigare och håller formen bättre. Men det är ju så härligt med interlock tycker jag. Mjukt och skönt med 100% bomull. Nackdelen är att det inte strechar lika mycket och lite lättare tappar formen.

Mönster: Ottobre 4/2011 strl 86. Lite småändringar från mönstret, men inget stort.

Tyg: Interlock från Znok. Jag hoppas verkligen de tar in drakarna igen på Znok. De är så söta. Men det har ju florerat lite ”2:a handssortering” av bl.a. Znoks bruna jersey-drakar på Stoff&Stil. Helt utan både illustratörens och Znoks godkännande tydligen. Enligt senaste ryktet jag hörde var det fabriken som olovligen sålt tygerna till Stoff&Stil, tyger som Znok hade ratat i kvalitetskontrollen. Dessa såldes för halva priset (90:-) jämfört med Znoks originalpris (180:-/m). Jag har ingen aning om det var samma tyg som Znok inte godkänt eller om fabriken tryckt upp en sämre variant med Znoks shabloner. För vanligtvis är det mycket stor skillnad i kvaliteten hos Znok och Stoff&Stil. Det jag vill säga mer i frågan är i alla fall att jag förstår de som köper de billigare drakarna och jag förstår de som blir arga när piratkopiering dyker upp titt som tätt. Hur skall man veta om det är en kopia om man aldrig sett tyget tidigare? Och hur kan man motstå ett så fint tyg till ett så billigt pris? Och det är ju synd, resursmässigt sett, att slänga stora mängder tyg. Samtidigt kan konsekvensen såklart bli att de små företagen som trycker upp inte har möjlighet att fortsätta.

Over and out….

One thought on “Draktröja med knapp

Kommentera

