Och så lite spets…

För ganska länge sedan köpte jag lite spets. Men av olika anledningar har jag inte gett mig på att använda det. Innan Annie kom berodde det mest på att jag främst sydde killiga/neutrala kläder. Men det finns många andra anledningar.

Men ju mer spetsen flödar i sybloggar och i butikerna, desto svårare har jag haft att låta bli. Så låt mig presentera mitt flickigaste projekt någonsin – en spetsbody. Det är nog inget jag själv hade köpt (tror jag). Inte för att jag inte tycker den är fin, utan mest för att den är lite för flickig. Färgerna och spetsen blev ganska mycket tillsammans. Men jag känner hur jag dras djupare ner i de könsbestämda kläderna nu när lillan kom… konstigt. Som ni märker har jag en väldigt dubbel inställning.

Mönster: Eget mönster, som jag måste sätta mig ner och gradera om. Har bara ritat i en storlek än så länge och jag älskar modellen. Den fungerar länge. Nu är den stor för lillan, men fungerar ändå och hon kommer att kunna ha den ganska länge till tror jag.

Material: Jersey från JNY, spets från Stoff&Stil, naturvit interlock från Hilco och KAM-knappar

För er CoverPro anändare där ute måste jag meddela att Hilco-interlocken är den absolut bästa jag testat hittills att kanta med. Den är tunn, men den glider inte ett dugg. Den fanns på Michas förut, men de verkar inte ha den nu.

16 thoughts on “Och så lite spets…

  1. Absolut supergulligt! Jag förvånas också över hur mycket jag har börjat tycka om mer s.k. ”tjejiga” kläder sedan jag fick en dotter. Nu är hon ett år och jag har börjat sy klänningar. Min treåriga son vill dock gärna att jag ska sy klänningar till honom också, så jag tänker att det räknas som unisexkläder. Och varför inte egentligen? Så har det ju varit historiskt sett. Din pojke kanske också vill ha lite spets på en tröja?

    • Den kallades för ”Hilcos Interlock wollweiß” hos Michas iaf. Stod inget om jersey. Eller vad menar man egentligen med interlockjersey? Man borde ju mena interlock kan jag tycka. Interlock är såvitt jag förstått dubbelstickad jersey.

  2. Är det inte så att manskläder tyvärr är mer neutrala och nertonade och att det finns mindre valfriet när det gäller val av färger, material, snitt m.m. Problemet som då uppstår för kläd- och syintresserade är att de blir begränsade i sin hobby om de skall hålla sig till de normerna. Lösningen är som vanligt att skita i normerna för killkläder (som för övrigt i början av nittonhundratalet var rosa med mycket spets, tänk på det) och köra på det som är roligt och snyggt. Varför ska killar få gå miste om denna variation?

    • Det är så sant Kristofer, allt du skriver! Jag skall verkligen bättra mig och gå ifrån normerna mera. De flesta småkillar älskar ju kjolar och jag kommer absolut sy en till lilleman. Nu när Lilleman är lite större har han för övrigt börjat välja själv lite kring vilka tyger han vill ha, det är bra för mig. Då kan det bli som han vill och jag behöver inte ta beslutet. Jag skall fråga om han vill ha spets nästa gång också.

  3. Jättesnygg! Gillar det vita till medaljongtyget, känns himla fräscht! Lite spets piffar verkligen upp, men jag förstår din inställning, och delar den.
    Jag har gjort en liknande body tidigare, fast spetsen är bara runt halsen och ärmsluten – dock ligger den i ufohögen…och där lär den nog ligga ett bra tag.

  4. Åh så söt. Både bodyn och ungen 🙂 Gillar spetsen. Och att jag gillar tjejiga kläder kommer väl kanske inte som en överraskning. Eller jag gillar mixen. Charlotte har en hel del kläder från butikernas killavdelningar också. Lagom är bäst som det så fint heter!

    Vi har absolut planer på att vara i Bovall en del i sommar. Vi har till och med varit så fräcka att vi kört ut mamma och pappa en vecka för att låna huset tillsammans med några kompisar som har en son som är lika gammal som Charlotte. Återkommer med vilken vecka vi är där så ni kan planera er ledighet efter oss 😉

  5. Vad fint!
    Koftan i headern är underbar. En sån vill jag köpa till Valter senare i vår när min ekonomi hämtat sej efter jul och mammaledighet 🙂 Gud vad söt lilla Annie är!

    • Sv: Åh vad roligt att du vill beställa så småningom. Tänk att du var min första kund för en evighet sen ;). Oj vad jag har utvecklats sedan dess. Har tänkt tillbaka på de där plaggen och skämts lite. De tog dubbelt så lång tid som det jag syr nu, men är nog inte ens hälften så fina. När du beställer från mig nästa gång skall du få en liten extra present.

Kommentera

