En liten guldgruva

Av mina svärföräldrar har jag fått något riktigt roligt. Makens farmors gamla sybok (kartongmapp)  från 1946.

Något skall jag ge mig på att sy därifrån, men inte riktigt än. Jag får suga på det en stund. Och förresten; kors i karamellen (citat från Bamses farmor tror jag) vad korta klänningarna till småflickorna är. De går ju knappt nedanför rumpan.

”454 mönster i naturlig storlek från babyåldern till 12-års ålder; underkläder, nattkläder, klänningar, gosskläder, ytterkläder m. m. samt detaljerade sömnadsbeskrivningar med 172 teckningar”

6 thoughts on “En liten guldgruva

  1. Oj,oj med mönsterark och allt. Vad spännande! Nej då hade de så söta småbyxor under klänningarna väl, de blir säkert fina som tunikor och små blusar. Åh, vad jag blev avundsjuk nu….

  2. Vilken guldgruva! Så himla roligt att få!

    Jag letar efter webbutiker som har fina metertyger som vi kan ha till alla gardinerna min vän ska sy. Tänkte du kanske kunde tipsa om en eller två 😉

  3. Å vad roligt!! (Har själv använt några enstaka mönster från 40-talet som vi hittade hos mormor.)
    Ang. de korta kjolarna till småflickorna, de är förmodligen så för att man ska kunna krypa i dem utan att ”fastna” med knäna.

  4. Åh vad kul! Verkligen en ”guldgruva”! Ska bli spännande att se vad för nåt kul du bestämmer dig för att testa därifrån (eller bara inspireras av).

Kommentera

