De där filtarna…

Filtar är ju oerhört populära. Men en nackdel är att de kan vara lite kluriga att sy, framförallt om de är i velour. Jag fick en beställning på en filt med de underbara kaninerna från Ikasyr. Baksidan skulle vara helsvart och den blev i velour. Oj vad jag bråkade med min CoverPro. Den ville inte göra snygga stygn alls till att börja med. Det gick inte att använda mina vanliga inställningar (3-3-3 och 4-4-4) utan jag använde de som rekommenderades för tvillingsöm i tjockt materal (6-4-3) och då gick det helt plötsligt fint. Det lustiga är att de inställningarna i vanliga fall inte alls fungerar för bandkantning av filtar i velour. Men denna gång hade jag ganska tjock interlock till kantband vilket kan ha varit skillnaden.

Mönster: ca 60x 80 cm

Tyg: Kaninjersey från Ikasyr (köpt hos Strömming), velour från Stoff&Stil samt interlock från ?


4 thoughts on “De där filtarna…

    • Tack! Reglaget är en slags finjustering för om du kör med tjocka eller mjuka tyger. Du skall ha det till vänster för tjocka och höger för tunna och samtidigt följa rekommenderade inställningar när det gäller täcksömmar.

Kommentera

