Björnklänning

Denna gjordes på helgens syträff, nästan hela i alla fall. Att prata med alla sköna brudar och sy samtidigt gör ju att allt går ovanligt långsamt. Mönstret är till mycket stor del från senaste Ottobre, men med en del förändringar.

  • I mönstret var det någon slags falsk kuvertringning, där man sydde fast styckena i varandra. Vilket för mig kändes helt fel. Man missar i sådan fall alltså fördelarna med kuvertringning. Jag gjorde en riktig variant istället. Skönt att slippa trång halsringning!
  • Det skulle vara vanlig fåll, jag bandkantade istället. Lite på grund av att klänningen skulle få snyggare fall. I och med rynkningen finns ju risken att klänningen står ut för mycket. Blir den tyngre i nederkant så faller den snyggare. En annan fördel är ju att man slipper fålla.
  • Jag kantbandade inte bara ovansidan på fickorna, utan hela vägen runt. Även detta för att den skulle bli lite tyngre, men också för att jag inte gillar att försöka vika in trikåtyg när man skall använda det till fickor. Det är så svårt att få snyggt. Jag tyckte även det gav en fin inramning tillsammans med kantbandet i fållen. Klänningen fick en helhet liksom.

Mönster: Ottobre 1/2012, trl 86

Tyg: Björnar som fiskar med matchande randig jersey från Strömming

6 thoughts on “Björnklänning

  1. Åh så fin. I loove!

    Angående Starbucks så är det främst valmöjligheterna. Som egentligen inte är enormt mycket större än på andra ställen heller när jag tänker efter. Det är mest bara för att det är Starbucks. Lite lagom uppsjåsat liksom 🙂

  2. Mmmm vilken karamell! Jag var helt inställd at köpa det där tyget på syfestivalen, men så var det slut….. och jag har varit för snål för att betala frakten. Nu finns det bara 2:a handssortering kvar har jag hört… Helt rätt att kanta med rött förresten! 🙂

  3. Så himla fin! Vill också sy en sån klänning, har gått och sugit på det sen Ottobre kom, men tiden – jag hittar den inte nånstans. Jaja, den som väntar på något gott… Ska dock tänka på det där med kuvertringningen då, tack för tips!

Kommentera

