Hängselklänning med glada elefanter

Denna klänning har hängt länge ofärdig. Jag tog med mig lite sådana UFO:n till syträffen förra helgen. Den skulle egentligen bara fållas och bandkantas och i med knappar. Men att göra så små snäva svängar är ju för jobbigt. Makrill tipsade mig om att göra raka vinklar istället. I detta fall var det lite för sent att rädda klänningen på det viset eftersom hängslena hade blivit i kortaste laget nu när den var färdigutklippt. Men så skall jag nog göra i framtiden. Väl hemma fick jag tänka lite mer. Då kom jag på en bra lösning….

Det blev vanliga hängslen. Jag var tvungen att sy lite rynkning i knäppningen eftersom jag kantade ett vidare avslut än som nu behövdes. Det kanske inte är klockrent, men fungerar fint.

Jag fållade det hela med rullfåll och den är kantad med samma interlock från Znok som den är sydd i. Än en gång måste jag säga att jag tycker det är synd att så många slutar trycka på interlock. Det är ju så fint att bandkanta i samma tyg.

 

One thought on “Hängselklänning med glada elefanter

Kommentera

