Ärmlös uggleklänning

Jag har ett tag velat utveckla lite fina klänningsmönster. Det är ju så roligt att sy klänningar har jag märkt. Kanske för att det är ganska nytt för mig.

Version 1 som ni ser här ovan är starkt inspirerad av en knäppning jag gillar från Ottobre (Baby basics). När det gäller fickorna gjorde jag en liten omröstning bland sy-vänner och vanliga vänner. Och det blev en stor seger för alternativ 3 även om många konstaterade att det var den tråkigaste varianten.

På Björnklänningen sydde jag fast fickorna för hand, och oj vilken tid det tog. På denna blev det med maskin (+lite för hand). Och jag nålade inte fast dem utan använde temporärt textillim som går bort i första tvätten.

Lilleman älskade i alla fall klänningen. Här har den varken knapp eller fickor, men den fungerade ändå. Han är ju en storlek för lång för den så den är en kort variant för honom. Men formen blev bra tycker jag, framförallt för att vara första försöket.

Men jag har redan lite förändringar i åtanke.

Tyg: Jersey från Stioff&Stil kantad med Interlock från Hilco (Michas)

7 thoughts on “Ärmlös uggleklänning

  1. Pingback: Tredje björnen ut | Brallan syr

Kommentera

