Tutorial: Snyggt avslut på söm i kantband

 

(UPPDATERAT) OBS! Numera gör jag sällan på detta sätt utan gör avslutet endast på ena sidan. Klicka här så förklarar jag!
Detta är ju inga nyheter direkt, men jag tänkte att jag gör en tutorial i alla fall. Det kanske är någon som har glädje av den. När man sätter på kantband mauellt kan man ju göra en rundel och på så sätt slippa skarven. Men kantbandar man med exempelvis en CoverPro går ju inte det. Detta exempel är på en ärm som jag kantat innan jag syr ihop den. Hade jag kört med overlocken hela vägen ut hade det synts en mörkbrun del i ärmslutet, vilket inte hade varit så snyggt. Speciellt när den är kantad med ljust kantband.

Istället gör jag som följer:

1. Jag kör inte rakt ut, utan svänger ut innan jag kommer till kantbandet. Sedan fäster jag kedjan tillbaka i OL-sömmen.

2. Sedan syr jag en raksöm på hushållsmaskinen. Här är den naturvit, vilket inte var så pedagogiskt eftersom den är svår att se. Den hade dessutom hellre kunnat gå ut hela vägen, nu slutar den ett par millimeter in.
3. Sedan vikar jag isär kantbandet på avigan och syr sedan två stickningar, en på varje sida, från rätsidan för att det skall bli snyggast. Därefter klipper jag av kantbandet nära sömmen. På bild nr3 har jag klippt den vänstra flärpen, men inte den högra.

Bilden ovan visar hur det ser ut från rätsidan.

14 thoughts on “Tutorial: Snyggt avslut på söm i kantband

  1. Jag fattar inte bild nr 3. Vad är det som är isär? Och det spelar ingen roll att kantbandet inte är sicksackat/overlockat längst ut? Hm, jag är nog bara trög av trötthet…

    Ser snyggt ut dock, så jag får helt enkelt prova! Kul att göra det snyggt, just nu tvekar jag mellan att sy ihop fult eller sätta kantband/mudd senare och få ett himla pill på smala ärm/benslut, så detta var precis vad jag behövde. Tack!

    • Du ser tre sömmar som går tvärs över. Den i mitten är den söm jag sydde ihop kantbandet med. De på varje sida är de jag stickar ner från rätan.

      Jag syr fram och tillbaka ett par gånger över kantbandet från rätan, så det skall inte spela så stor roll att kantbandet inte är sicksackat/OL.:at.

  2. Tack så mycket för att du delar med dig. Har haft svårt att få till de snyggt ska prova på detta sättet. Fungerar de även i halsringningen att göra så? Det är den jag klurar mest på 🙂

  3. Pingback: Undulater och kantbandstips för CoverPro | Brallan syr

  4. Pingback: Året i siffror | Brallan by Alice

Kommentera

