Två helpyjamasar till vänner

De flesta beställningar jag får är av vänner och bekanta och strax efter jul hade vi besök av lite vänner med barn. Vi gick bananas i mitt tygförråd och det blev lite beställningar. Snart är jag färdig med alla plaggen; 3 pyjamasar och en klänning. Här är 2 av pyjamasarna i alla fall.

Detta är ju numera ett väldans klassiskt mönster på modellen på denna blogg och jag älskar den. Storebror här hemma har två stycken och snart skall jag sätta mig ner och sy minst en till. Lillasyster är jag också sugen på att ekipera, men hennes lådor svämmar över av ärvda kläder, så där är ingen egentlig brådska.

Fina lilla detaljen med en rosa knapp på elefantpyjamasen kom beställaren på själv och det liver verkligen upp tycker jag.

Mönster: Grunden är från Ottobre 1/2011 med en del ändringar

Material: Elefanterna är i jersey från Znok och fantastiskogen är även den i jersey, fast 100%ig bomullsjersey vilket ju innebär betydligt mindre strech. Tyget är köpt privat. Knapparna är KAM-knappar

Superroliga att sy, men jag krånglade lite med bandkantningen, igen. Nu har jag dock ÄNTLIGEN fattat vad jag gjort för fel. Jag har haft fel pressarfot. Sedan jag köpte min clearview-fot till maskinen strax innan jul har jag uteslutande använt den, även vid bandkantning. Det var ju vid denna tidpunkt som problemen med kantning började, men det hade jag inte kopplat samman. Det har fungerat fint på tunna tyger, men vid minsta krångel  har det blivit hoppstygn. Såsom när jag kör över sömmar och kantar velourfiltar. Jag har inte ens reflekterat att pressarfoten kunde ha med saken att göra. Men när jag var på sy-träff förra helgen satt jag bredvid duktiga Makrill som inte använde sin clear-view till kantningen, bara till fållningen och täcksömmarna. Då föll alla bitar på plats! Jag har ju hört så mycket gott om clear-view och trots att jag tyckt att den är för lång har jag ändå använt den till kantbandaren. Snacka om att följa grupptryck. Skulle litat på min magkänsla innan så hade jag sluppit en hel del sprättande…

2 thoughts on “Två helpyjamasar till vänner

  1. Men så nyfiken jag blev nu!
    Vad har du använt för pressarfot till bandkantningen då?

    Och superfina pyjamas förresten! Gillar framförallt det vita mönstrade tyget! 🙂

    /Mari

Kommentera

