Marin klänning

Jag har ett tag funderat på ett roligt klänningsmönster att använda detta fina tyg till. Så när jag sydde klänningen i senaste Ottobre kom jag på att det vore ju väldigt fint att göra ärmlös klänning med rynk fram och kuvertringning. Så det pillrade jag ihop. Jag är inte 100% nöjd eftersom jag gjorde kuvertringningen lite för stor. På nästa skall jag ta in den lite. Jag hoppas mottagaren blir nöjd. Det är en present så det är ju bättre än ingen klänning alls, eller hur?

Tyget är från Stoff&Stil, fast förra året. De har haft kvar det ett bra tag, i alla fall i butiken. Men senast jag var där hade de bara en färg på ränderna(marinblå).

Oj vad trixigt det var att få ränderna att passa ihop mönstermässigt. Det är jag nog mest stolt över när det gäller denna klänning. På bakstycket blev det inte lika bra utan två ränder av samma färg kom över och under rynket. Men det gjorde faktiskt inte så mycket.  Till rynket använder jag för övrigt framilonband (silikonresår) och jag tycker det är super. Många tycker tydligen det är överskattat, men jag gillar det helt klart. När jag kantade fållen med CP:n sänkte jag diffen lite grann för att den absolut inte skulle dra sig. Tyvärr glömde jag höja diffen till ena ärmhålets kantning, så det är lite lösare än det första. Men det syns faktiskt knappt.

Förresten; jag har oftast mellan 150-250 visningar per dag av min blogg. Och det är oftast samma människor som kommenterar. Kommentera gärna! Det gör mig så glad. Och jag är verkligen glad för er som kommenterar. Ni gör det så mycket roligare att blogga. Hurra för er!

20 thoughts on “Marin klänning

  1. Hurra för mig! 🙂 Vilka fina plagg du har sytt, gillar både det marina och den gröna koftan tidigare inlägg. Men så gillar jag ju nästan allt som du syr 🙂

  2. Det är så fina grejor du gör alltid! Jag får också ett minus i att skriva kommentarer fast jag är inne och läser både din och andras bloggar ofta är det sällan jag kommenterar. Och du har ju rätt, det blir så mycket roligare att blogga när man får läsa reaktioner på det man gör.

  3. Superfin! Har tittat på det mönstret men inte hittat rätt tyg ännu. Randigt tyg gjorde sig ju väldigt fint med rykningen och kuverthalsen. Aldrig prövat göra rynk förr så det ska bli spännande.

    • Jag gillade framilonbandet helt klart. Men i beskrivningen står det att man skall sy på det på rätan tror jag. Jag sätter det avigan så att inga rester syns efteråt.

  4. Ljuvlig! Mina tjejer är snart 4 men kommer att få kuvertringning på sommarklänningarna i år också. Tycker det är supersnyggt, men känner att de vuxit ur det på ”vanliga” kläder.

  5. Hej!
    Jättefin klänning verkligen! Gillar den skarpt 🙂
    Har själv nyss börjat göra liknande klänningar men måste öva mycket mer. I vilket nummer av Ottobre fanns detta mönster? eller grunden till den om du har gjort om lite själv…
    Ska passa på att fråga var man kan få tag på dessa framilonband och om de är svåra att använda? Har själv bara kört utan hittills..
    Får också tillägga igen hur mycket jag gillar din blogg! 🙂
    Jenny

Kommentera

