Tredje björnen ut

Här kommer det mera i Björnar som fiskar. En beställning till vänner som även hade beställt pyjamasen med de gula glada elefanterna. Nu har jag bara lite smågrejer kvar utklippta i detta tyg; hjälmmössor och lite lappar till ett lapptäcke

Enkel klänning och modellen har jag visat förut. Den går ju att ha vintertid med långärmat under och bara som den är sommartid. Vilket var tankar från mottagren.

Om någon undrar hur jag gör med fickorna så bandkantar jag dem först. Sedan syr jag fast dem på klänningen med vanlig hushållsmaskin i den yttersta av de två tvillingsömmarna. Jag använder lim istället för nålar (sådant där lim som försvinner i första tvätten). Nackdelen är att den sömmen inte går längst ut på fickan. Därför syr jag små smygstygn från baksidan så att fickans kanter skall hålla sig på plats. Det sista momentet är lite pilligt, men jag tror det är värt det. Bra syssla framför TV:n.

Mönster: Samma som förra gången! Man ser ju tydligt att jag gillar den där knäppningen jag såg i Ottobre ett par nummer tillbaka. Storleken är ca 86. Men modellen passar även finfint på min smala son på 95 cm, även om den då såklart blir i kortaste laget.

Material: Jersey från Strömming och interlock från ?, kapparna är KAM-knappar strl 16.

13 thoughts on “Tredje björnen ut

  1. Jättesöt klänning, som en karamell verkligen. Nån gång kanske jag kommer över en liten bit av det där tyget ändå…. :/

    Jo förresten, ang fållning. När du har overlockat kanten, låter du coverprons ena nål gå i overlocksömmen (förstår du?). Jag tycker den är så känslig för minsta lilla störningsmoment. Testade idag med smal tvilling på stoff och stil jersey (ganska stretchig och tunn). Den bara tuggade och sydde pyttestygn. Bred tvillingsöm funkade på första försöket, men den hamnade lite långt ifrån den overlockade kanten…… Kanske renklipper som vanligt ändå. Godnatt!

    • Tack! Jag låter både nålarna gå på det dubbla tyglagret när kanten. Ofta overlockar jag extra brett så att alla nålarna får plats på sömmen vilket gör det så jämnt som möjligt.

Kommentera

