Uggle-fantast

En av lillemans små kompisar är en riktig ugglefantast. Det gjordes en beställning på en cardigan med Bruhns ugglor på. I härlig interlock. Det är perfekt när man har tillgång till barnet i fråga så man kan mäta ordentligt över magar och längs armar.

När jag hade sytt ihop den och undrade vilka färger på knappar som önskades så tänkte jag att olika färger på knappar är ju väldigt roligt och gav det som förslag. Och så blev det. Väldigt pedagogiskt eftersom bäraren har mycket enklare att själv förstå vilka knappar som skall knäppas ihop.

Den lille killen verkar ha blivit nöjd eftersom jag fick följande meddelande från mamman:

Ugglekoftan är en hit och det är bara den som gäller, oavsett om det är dags för pyjamas eller dagis…

Mönster: En raglantröja som jag ändrat lite på bredden och klippt ur en ringning på, strl ca 92

Material: Interlock från Znok med Ugglor, brun interlock från JNYatt kanta med, KAM-knappar från Assunta i strl 20

Först hade vi bestämt att jag skulle kanta med E-slöjds randiga interlock i brunt med smala gröna ränder. Men det blev så otroligt tjockt att det blev hoppstygn hela tiden. Jag hade väl kanske kunnat försöka genom att ställa om bandkantaren till 3-vik istället för 4-vik. Men jag är inte så van vid det än och jag tror faktiskt det ändå hade blivit lite för tjockt för min smak.

4 thoughts on “Uggle-fantast

  1. Vad fin den var. Och vilken matchning mellan de bruna knapparna och kantbandet. De måste gå i samma nyans precis eller? Just de bruna knapparna blir ju nästan osynliga. Snyggt! Den pedagogiska aspekten av olikfärgade knappar har jag inte tänkt på innan, men det är klart att det blir ju mycket lättare att knäppa om man ser vilka sm hör ihop. SMART!

Kommentera

