VIKTIG uppmaning!

Detta är ingen blogg där jag skriver så mycket personligt. Det smyger in lite sådant ibland, men det handlar främst om min sömnad. Detta inlägg är i högsta grad personligt.

Jag har funderat mycket på om detta ens skall skrivas. Men det är något som tar upp mina tankar en del och jag vill även passa på att varna andra. Jag vill genom detta inlägg ta tillfället i akt att be er titta lite närmare på er själva.

För lite mindre än en vecka sedan fick jag reda på att jag har hudcancer (malignt melanom). Detta är inte så vanligt i min ålder. Genomsnittsålder för diagnos är enligt Cancerfonden 55 år och jag har ju inte ens fyllt 30 år. Det är en cancerform som man faktiskt riskerar att dö av. Om den inte upptäcks i tid! Min är upptäckt i god tid och har inte haft en chans att sprida sig. Den sitter oerhört ytligt och ingreppet att ta bort den med extra säkerhetsmarginal skedde med endast skalpell och lokalbedövning. Jag skriver inte detta inlägg för att ni skall tycka synd om mig. Det är inte ett dugg synd om mig. Det är tvärtom en lycka för mig att den redan är upptäckt. På så sätt kommer jag klara mig finfint. Hade den däremot inte blivit upptäckt vågar jag inte ens tänka på hur framtiden blivit. Nu är lite fler födelsemärken skickade på biopsi och vi får se om det finns på fler ställen.

Meningen med detta inlägg är att uppmana er att titta över era kroppar. Har ni födelsemärken som har två eller fler färger? Som växer snabbt? Som blöder lätt? Som kliar? Vet ni med er att ni har väldigt känslig hy?

Min malignt melanom upptäcktes av en slump. Jag var hos kirurgen och skulle bland annat ta bort en fläck som satt precis i BH-kanten och det därför skavdes på. Då råkade kirurgen se mitt konstiga födelsemärke på magen som jag inte ens reflekterat över själv. Det hade lika gärna kunnat gå 10 år till innan jag hade gått och kollat över mina födelsemärken. Det var över 10 år sedan jag funderade på att ta bort fläcken under BH-kanten för första gången.

7 thoughts on “VIKTIG uppmaning!

  1. Håller verkligen med dig! Man bör kolla upp alla avvikande födelsemärken, man är aldrig för ung för m m.
    Vad skönt att ditt hittades i mycket god tid! Håller tummarna för dig att de andra biopsierna inte visar något! Vad starkt av dig att dela med dig! Kramar

  2. Jag tycker att det är jätte bra att du delar med dig, jag skulle själv kolla upp min märken, men det är ju inte akut och därför blir det inte gjort. Hoppas att de andra biopsierna visade sig vara ofarliga, och grattis (till att de hittade det tidigt alltså)!!

  3. Alice, jag gråter nästan av någonslags blandning av ledsamhet och lättnad när jag läser. Det är alltid fruktansvärt när sånna här besked når någon man känner och jag blir så glad när du skriver att det upptäcktes i tid och att allt kommer att gå bra. Alla våra tankar till er. Familjen hälsar här! Stor kram

  4. Men NEJ!!! Vilken tyr att de upptäckt det i tid, nu hoppas jag verkligen att allt ska gå bra. Tack för inlägget, dags att gå på en kontroll själv, har tagit bort många, är blek och ljus i hyn och får ständigt nya prickar och nu var det nog en tid sen senaste kollen!
    KRAM!!!

Kommentera

