Pyjamas till mina två


Lillasyster är betydligt mer kräkig än storebror. Tur då att jag hunnit börja sy tills hon kom till världen. En dag gjorde vi av med 18 (!) dreggelscarfs. Så skönt att slippa byta kläder varje gång. Det blir ju en och annan smutsig pyjamas också. Och eftersom jag inte trodde jag skulle orka sy en i förra veckan köpte jag två på Lindex. Jädrar i min låda vad tajt den ena pyjamasen var. Den gick ju inte att använda fast det är många centimeter kvar tills hon skall vara ur den storleken, det var ju skinny jeans-korvskinn för flickebarnet. Så då fick jag anledning att sy. Eftersom jag inte finjusterat mitt mönster för hennes storlek tog jag ett tyg jag inte är så fötjust i. Men det blev ju faktiskt superfint med mycket vitt till.

Det är i 100% bomull, vilket jag gillar på pyjamasar. Usch för syntet då! Vet förresten någon om det finns strechjersey med naturgummi i?. Jag passade på att sy ner sömnsmånerna i sidan, på ryggen och på ärmkullen med trippel avig söm i vitt på CoverPro:n. Snyggt och framförallt bekvämt.

Mönstret blev riktigt bra, men jag skall korta ärmarna till nästa gång, alternativt göra ärmmudden tajtare så den håller sig ovanför handen.

För ett litet tag sedan sydde jag en ny pyjamas till storebror också. Samma typ som till lillasyster. Vår lille kille vägrar ju täcke och då är dess heltäckande saker GULD! Dock är denna just strechjersey så det är lite lycra i.

Tyger: Bokstavstyget är tunn mjuk interlock och kommer från Mjukatyger och strechjerseyn är från LiandLo

När det gäller tyger har jag förresten köpt lite mer igår kväll från Znok. Så nu är min månadspeng för nästa (!) månad redan slut, oooops.

Tre stycken ekologiska jersey-tyger. Den längst till vänster kan jag inte bestämma mig för om jag gillar som klädtyg eller inte. Ena dagen tycker jag den är supersöt och nästa inte alls. Jag köpte i alla fall en liten bit som får ligga och mogna i tyghyllan.

Detta tyg är vävd bomull. Det är förberett så att man kan sy vimplar av det helt enkelt. Tyckte det kunde vara kul att testa. Tomtarna går bort. Men de andra använder jag gärna. Även denna är ekologisk.

 




2 thoughts on “Pyjamas till mina två

Kommentera

