Ohlssons-tyger

I helgen var det Sy-mässa i Göteborg (Kviberg). Jag var på den i höstas och blev så besviken, så i år tänkte jag inte ens tanken på att åka dit och knö. Då kom jag hem med lite interlock från e-slöjd i alla fall. Men det verkade faktiskt vara bättre i år. Jag är med i en grupp på Facebook med sy-galningar från västsverige och de verkade riktigt nöjda. Även om det kanske var lite väl mycket vanliga marknadssäljare även detta år (ni vet sådana där som säljer mirakel-puts-medel och vakumpåsar och så).  Nytt för i år var ju att Ulrika från 3exter var där till exempel med knappar och namnband. Helt klart ett steg i rätt riktning.

När gruppmedlemmarna visade upp vad de köpt blev jag så sugen på lite saker och när det visade sig att Ohlssons hade lite rabatt på sin trikåtyger köpte jag lite grann (de har fortfarande det, 129:- per meter istället för 149:- men de finns på Skroten för 119:- också). Det gröna nattåget har jag saknat sedan jag sydde slut min ekologiska variant från Jofotex. Nu är det en annan version av detta 70-talsmönster som är upptryckt av en annan distributör och tyvärr inte ekologiskt och kanske inte riktigt lika härligt i kvaliteten. Samma distributör är det även som tryckt upp de många kallar för ”fejk-moln”, lycka-tyger i trikå samt stjärnor. Även flugsvamparna tror jag är återtryck från 70-talet.

Egentligen gillar jag inte upprepningen av mönstret på molnen på ”fejk-molnen”. Det blir liksom en naken linje. JNY:s moln är ju så himla mycket snyggare (och dyrare). Men det blev en bit rosa moln ändå. Stjärnor har jag tidigare varit lite skeptisk mot, men jag börjar gilla stjärnor allt mer. Även JNY:S stjärnor tycker jag är snyggare, men jag slängde med en liten bit. Klövertygerna är ju helt underbara tycker jag. Tyvärr var det blå slut. Annars hade det blivit lite sådant också.

Och ja just det, det blev även lite spets och knappnålar som slank ner i beställningen. Idag passade jag även på att komplettera lite sybehör hos världens bästa sybehörssäljare Bibbi!

Skrev jag förresten att jag är sanslöst sugen på en beställning hos LiandLo? Och att jag har en beställning på en del tyg liggande hos en sy-vän som jag skall få nästa gång vi ses. Nu får det sluta. Detta är ju inte klokt. Visst jag syr beställningar, men inte så många. Tur att jag har en hel del tyg som är lättsålt om vi skulle gå under på grund av min tygkonsumtion….

3 thoughts on “Ohlssons-tyger

  1. Hoho jag förstår att du hade köpstopp tidigare :)) Jag fick precis hem ett paket från liandlo, efterlängtat! Piggar upp en sjukling som jag. Med det här inlägget fick du mig att inse att jag måste åka in till Ohlssons snart också. Dyrt och härligt 🙂

    • Jag är SÅ nära att slänga iväg en beställning till LiandLo. Dyrt det också. Frågan är hur jag skall få mig själv att tagga ner. Det är iaf mitt mål, att inte köpa mer nu med en gång.

Kommentera

