Oh deer, ännu en pyjamas

Just nu svämmar ju denna bloggen över av just pyjamasar. Men det beror ju på att det är något som båda barnen behöver (och som mina vänners barn behöver) och jag håller dessutom på att försöka utveckla det ultimata mönstret.

Det började med att jag helt målade av ett mönster i Ottobre och gjorde lite småändringar. Bytte bland annat från dragkedja till knäppkant. För varje gång har jag ändrat lite här och där. Nu började jag dessutom att sy till lillasyster istället för storebror och fick börja om med alla ändringar. Och att få till mönsterpassningen är ju inte det lättaste. Men denna gång gick det ju riktigt bra tycker jag. Både framsida och baksida blev näst intill perfekt. Det är jag nog mest stolt över denna gång På denna variant stickade jag inte ner sidosömmarna utan bara sömmen mitt bak och ärmsömmarna.

Jag har äntligen kommit igång att sätta i storlekslappar när jag syr. Att jag sedan kom på att jag snarare gjort en strl 74 när jag satt i en lapp för 68 är ju en annan historia.

Gällande tyget har jag en hatkärlek till det. Å ena sidan älskar jag det, å andra sidan är det bara för mycket Men på pyjamasar är det bara kul om det är mycket.

Mönster: I stort sett eget, men vid en första anblick väldans likt Ottobre 1/2011 eftersom det är den jag en gång utgått ifrån

Material: Deer från Znok, ritat av Johanna Ahlard. Kantad med interlock som jag tror är från Mjukatyger och mudden kan nog vara Stoff&Stils.

6 thoughts on “Oh deer, ännu en pyjamas

  1. Superfin! Håller med om att tyget passar väldigt bra till pyjamas, iaf så små… Hade varit kul att se en vuxenvariant i samma tyg 🙂

  2. Tjusigt! Jag har gjort en liknande till dottern (fast med rosa muddar och utan knappar på magen såklart =) – håller med om att det är ett bra pyjamastyg. Nu har jag också bara det med grön bakgrund, skulle vara intressant att se om det med vit upplevs som lika ”mycket” om man ser det i verkligheten och inte bara på bild.

    Oj, vad jag känner igen mig i det där med storlekslapparna. Jag sätter i vad jag tror att det är, men nehej, det stämmer inte alls med verkligheten inser jag senare. Sonen som idag är strax över metern har till exempel på sig en tröja i strl 92 idag – enligt lappen jag satt i i alla fall. Men å andra sidan så kunde han ha tröjan också när han var strl 92, så jag tänker lite att mina lappar är en ”detta plagg är inte alldeles för stort om man har den här storleken i vanliga fall”-lappar. Fast samtidigt tänker jag också att jag skulle bli lite bättre på att sätta i rätt lapp.

    Och vad fin lillasyster är i pyjamasen!

    • Tack! Ja, det är tur det är till en själv när man gör sådana missar. I och för sig så är jag ju mer exakt i att hålla koll på storlekar när jag syr åt andra.

Kommentera

