Älskade kaninrumpor


Åh vad jag gillar det här mönstret på tyg. Gulligt och ganska nedtonat samtidigt. Jag köpte en halv meter med rosa kaniner precis när jag började sy. Och efter ett tag så slutade JNY att tillverka dem, jag hann köpa en liten bit gul innan de försvann helt. Så synd! Gult var väl inte favoritfärgställningen, men jag var ändå glad att ha en liten bit. Men jag har fått tag på lite mer. Detta med röda kaniner genom ett byte med Vildkatten, som är med i samma sy-grupp som jag. Och en meter har jag köpt privat i en Facebook-grupp som heter ”Tygsamlarna” där man kan köpa och sälja tyger.

Kaninerna är en stadig interlock och den är kantad med tunn interlock från LiandLo. Deras interlock är ju som jag tidigare nämnt väldigt bra att kanta med. Framförallt på sådana här tjocka tyger. Och jag gillar att det röda är ljust rött och itne åt det vinröda hållet. Att kanta över knäppningen gick fint, trots 10 lager tyg (4+4 av kantbandet och 2 lager kanintyg). Knäppningen på ena axeln har en röd knapp.

Jag har gjort iordning fickor åt denna klänning, men tänkte att det kanske var kul att göra en enkel utan massa grejer och har velat fram och tillbaka om de skall sys fast eller ej.

Vad tycker ni?  

  • Inga fickor
  • Två fickor i nederkant som jag brukar göra
  • En bröstficka under den ”tomma axeln”
  • En bröstfika under knäppaxeln
  • Annat kreativt förslag?

Storleken är 86, men kan nog användas både innan och efter. Jag kommer lägga upp den på Epla så småningom när jag bestämt hur jag skall göra med fickorna. 220:- kommer den att kosta utan fickor och 250:- med fickor. Är det någon som är sugen på att köpa den kan ni ju själva få bestämma hur fickorna skall vara, eller om den skall vara utan fickor.

9 thoughts on “Älskade kaninrumpor

  1. Så fin! Jag skulle nog sätta en ficka i nederkant. Och då till vänster, dvs på den sidan där axelknäppningen inte är, för att väga upp mot knäppningen liksom. Så jag antar att min lösning är en kombination av alternativ 2 och 3.
    Klurigt det där med detaljerna, de kan ju både hjälpa och stjälpa ett plagg.

  2. Guud du syr så fantastiskt fina saker! Jag bli alldeles avis!

    SV
    Tack 😀 De är helt underbart!
    O tack snälla du för att du tog dig tid att svara på min kommentar. Jag måste ta och inhandla mej en tvillingnål 😀

    • Åh vad kul att du hittade hit Emilia! Såg ju i höstas att A hade en tröja från LiandLo och tänkte att jag skulle fråga om du köpt den eller fått den. Liandlo är ju ett av favoritställena för tyginköp för min del.

      • Den är köpt på nätet. Minns inte vilken sida, men de har ju så fina kläder!! Blir ju som tokig så det gäller att inte gå in för ofta!
        Visste inte att de säljer tyger så man kan köpa själv. Hmm, kanske ska damma av symaskinen…eller inte! Bättre att jag håller mig till bakandet, för allas skull! 😀

  3. Tack alla! Så bra att veta vad andra tycker, även om jag inte använder åsikterna än. Än så länge har den 0 fickor och så kan det nog förbli.

  4. Pingback: En drös klänningar – 2 nya & 2 förbättrade | Brallan syr

Kommentera

