Husvagnsklänning

Husvagnstyget från JNY är ju ett av mina favorittyg och det tillverkas inte längre. Jag har kvar en liten bit med vit jersey och blå mönster samt att jag fick en bit interlock av snälla Makrill i födelsedagspresent. Tyget till just denna klänning köpte jag från en sy-tokig som rensade sitt förråd. Med porto blev det ju ganska mycket pengar för en liten bit tyg, men det gick att få ihop en klänning i strl 86 + lite småsaker såsom dregglisar.

Klänningsmodellen känns ju igen, men denna gång gjorde jag rullfåll längst ner. Snyggt och enkelt. Har redan fått en beställning på en likadan från en kompis, fast i annat tyg. Tipset att få rullfållen så tät som möjligt och få den lite vågig är att sänka diffen och dra lite i tyget så det blir så många stygn som möjligt. Rullfåll sys med endast en nål på overlocken och ger en tråd som binder om hela kanten, som en litet band längst ned.

Ärmarna är fållade med tvillingnål på hushållsmaskinen.

Hur går det tygstoppet då? Nej, inget vidare. Har rekordmånga beställningar och behövde komplettera lite. Samtidigt som jag såg en anledning att ”återinvestera” inkomsterna i nyheter från JNY. Det blev en del enfärgat och en del mönstrat. Nu har jag mycket fina idéer inför barnens sommargarderober.

One thought on “Husvagnsklänning

Kommentera

