Nya bekantskaper, nya beställningar

Denna filt är beställd av en alldeles ny bekantskap som behövde en filt till sin nya bebis. Jag måste säga att jag älskar den. Brunt/vit/rosa är en av mina favoritkombinationer.

Vanligtvis syr jag filtar i 60×80 cm. Denna var beställd som en 80×80 cm stor filt (nu blev den ca 70x80cm istället, men det är en annan historia). Det går ju såklart bra att beställa sådana filtar också mot ett tillägg för den extra tygkostnaden/arbetet.

Att sy filtar känns ibland som att spela på lotto. Ibland går allt lätt som en plätt, alla sömmar runt hela kanten bli snygga och man bara njuter. Ibland blir allt fel. Man har kommit runt nästan hela filten och så börjar det bli hoppstygn och problem. Då är det bara att sprätta upp allt och börja om. Så arbetstiden kan variera från under en timme till åtminstone 3-4 timmar.

Som kantband använder jag ALLTID interlock utan lycra i till filtar . Har materialet för mycket strech drar kanterna sedan ihop sig, ”manet-effekten”. Jag brukar dessutom köra på 4-vik eftersom baksidan då blir snyggast. Interlocken brukar ju gå att köpa i runt 150cm bredd och då behövs ju en skarv för att komma hela vägen runt en filt. Den gör jag på samma sätt som när man skarvar en snedslå.

  1. Jag lägger ändarna vinkelrätt mot varandra
  2. Syr en söm enligt röda strecket och klipper bort den del som är markerad med ”x” nära sömmen
  3. Vikar upp den och ta da! (var noga med att man måste sätta rätt sida in i kantbandaren om man använder en sådan eftersom det nu finns en avigsida och en rätsida på interlocken)
En del köper ju rundvävd interlock (från ex. e-slöjd) och skär ut jättelånga remsor. Men det har jag inte ork till. Detta blir riktigt bra tycker jag även om risken för hoppstygn ökar över skarven.

 

3 thoughts on “Nya bekantskaper, nya beställningar

  1. Vilken härlig kombination! Å vilket bra tips ang kantbandet, har bara skarvat en gång å det gick sådär… Ska testa detta sätt nästa gång.

  2. Den där maneteffekten känner man ju till… Dessbättre bara på en filt som dottern skulle ha till sin docka. Ska notera att det härdanefter är interlock som ska användas vid kantning av filtar. Tack för tips!

  3. Pingback: Ännu en ap-filt och lite om bandkantning | Brallan syr

Kommentera

