Tutorial: 4-vikare till 3-vikare

För länge sedan hittade jag denna tut hos Jubelbarn, men trots att jag haft min CoverPro med kantbandare ganska länge vid det här laget var det inte förrän sent i höstas jag testade det. Det var Renata som visade mig hur hon gjorde 3-vik på en sy-träff. Jag blev väl inte helt överväldigad då, men nu har jag testat igen ett par gånger och jag börjar bli mer och mer förälskad i det. Renata har försökt övertyga mig, men jag har kämpat emot. Nu är jag omvänd, i alla fall när jag syr kläder. Massor med fördelar finns: smalare remsor som sparar tyg, tunnare kantband vilket gör det lättare att sätta knappar mm., man slipper vakta med en pincett, inga hoppstygn…. Ganska stora fördelar med andra ord. Nackdelen är att det blir lite snyggare på filtar, knyband på hjälmmössor mm. med 4-vik tycker jag.

Så här kommer min lilla tutorial. Det enda som behövs är sakerna på bilden ovan.

Remsorna skär jag strax över 3 cm (3,1-3,2 cm)  istället för 4,2 cm.

Jag viker en pappersbit och pillar in längst in och längst ned i bandkantaren (1). Dessutom sätter jag ett hårband  längst bak (2).

Gällande nålarna använder jag vänster och mitten och som pressarfot använder jag den långa clear-viewfoten.

Mina inställningar denna gång var maximal stygnlängd. Diffen var runt 1 och trådspänningen var 6-6-3. När det gäller trådspänningen tycker jag det har fungerat med de flesta varianter. Ibland har jag glömt ändra den från när jag fållat och ändå har det fungerat.

Tänk på att man kan behöva flytta bandkantaren i sidled beroende på tygkvalitet. Kolla så att nålarna träffar rätt även med tyg helt enkelt. Kör man med bara bandet så träffar de ofta lite mer annorlunda än när man har ett tyg att kanta.

Inte en pincett till hjälp så längt ögat kan nå. Denna gång kantade jag med tunn, sträv interlock. En dröm att kanta med, så det var verkligen nedförsbacke hela vägen i mål…

Bilden ovan visar framsida och baksida på en ärm. Mycket snyggt tycker jag. Även om nålarna kanske hamnade lite väl nära kanten. Men det är ju bara att reglera egentligen.

30 thoughts on “Tutorial: 4-vikare till 3-vikare

    • Generellt sett måste man inte pilla med pincetten alls. Den glider inte alls på samma sätt. Använder man den långa CW-foten kommer man inte ens åt att pilla där jag brukar pilla. Vet att vissa trycker på uppe i själva kantbandsapparaten med en pincett i snäva svängar. Men lite halvsnäva svängar har fungerat ändå.

  1. Detta har jag testat lite nu, men jag förstår inte riktigt hur det ska vara på baksidan? Gör man 4vik så ska ju vänsternålen helst hamna strax utanför kanten på baksidan, gäller samma här? Förövrigt tycker jag det verkar smidigare när det blir ett tunnare kantband så jag hoppas jag kan få till det.

  2. Pingback: I 3-vikens och 4-vikens djungel | Brallan syr

  3. Pingback: Pyjamasar i circus | Brallan syr

  4. Pingback: Ännu en ap-filt och lite om bandkantning | Brallan syr

  5. Pingback: En Majorna-filt och lite om kantband | Brallan syr

  6. Pingback: Mysigt med fickor | Brallan syr

  7. Pingback: Undulater och kantbandstips för CoverPro | Brallan syr

  8. Pingback: Året i siffror | Brallan by Alice

  9. Pingback: Massor med t-shirts! | Brallan by Alice

  10. Pingback: Skepp Ohoj! | Brallan by Alice

  11. Åh, jag har precis skaffat mig en sådan janome men blir inte vän med den! 😦 baksidan får jag inte till att se snyggt ut! Såg att du använder vänster nål och central nål., vilka inställningar har du?

    • Jag följer de inställningar som står på framsidan. Ge inte upp! Plötsligt händer det 🙂 Testa lite fram och tillbaka med både 3-vik och 4-vik. har du en ClearView-fot? Annars rekommenderar jag det starkt.

  12. Pingback: Plus | Brallan by Alice

Kommentera

