Framilonband i klänning

Första gången jag stötte på ett mönster där man skulle använda framilonband var nog förra sommaren. Jag googlade och hittade lite otydliga svar. Nu har jag märkt att en del av mina besökare googlat just ”framilonband” och hamnat på min blogg, så jag tänkte passa på att visa lite tydligare.

Framilonband är helt enkelt samma sak som transparent resår. Det kan exempelvis användas istället för rynktråd när man skall rynka. Det är inga konstigheter egentligen. Man klipper en bit av resåren i den längd som man vill att rynket skall bli i slutändan. Jag brukar lägga på 1 cm i var ände så jag slipper börja och sluta precis i bandets början. Sedan nålar jag fast det på hela den del som skall rynkas. I detta fall nålade jag på tre platser; början, mitten, slutet. Sedan spänner jag ut gummiresåren så att den är lika lång som tyget och syr en zickzacksöm. När man sedan släpper resåren så drar den ihop sig igen och man har rynk. Sedan syr jag in resåren i sömmen eller exempelvid bandkantar om det är en fåll.

Nu kan ju använda dessa band till annat också. Men detta var bara lite info om hur man rynkar med om.

Så lite grann om klänningen också. Oj vad jag gillade denna modell. Har knåpat ihop den efter att en vän ville ha en klänning med rynk och knäpp på axeln till sin dotter. Jag gjorde detta som en testklänning och både storebror och jag älskade den. Han gör ju lite snygga dans-moves här till vänster som ni ser. Så denna blir det fler av. Jag måste ju orka gradera om den i flera storlekar också, vilket jag hatar. När jag väl gjort ett mönster som sitter bra vill jag ju hux flux bara ha det i alla storlekar. Denna är i storlek 98/104

Min snyggaste klänning någonsin!

Tyg:  Klöverjersey från Ohlsson, kantad med offwhite interlock från Hilco (Michas)

16 thoughts on “Framilonband i klänning

  1. Jättefin! Tänk, klövertyget gillade jag inte alls, förrän det började dyka upp i sydda plagg. Så nu vill jag köpa lite sånt också…

    Funderade kring nålval, använder du stretchnål när du syr i bandet, eller vanlig nål? Undrar om framilonbandet slöar ner nålen?

    • Sydda plagg får ju lätt den effekten alldeles för ofta 🙂

      Har inte funderat så mycket kring nålval. Använder jerseynålen. Men såhär i efterhand kan man kanske tänka att eftersom jerseynålen inte skall vara helt spetsig kan den ju inte bli slö på samma sätt som en nål till vävt tyg. Huvudsaken är ju att den är rak tänker jag.

  2. Pingback: Året i siffror | Brallan by Alice

  3. Tack för tipset, ska prova när tillfället ges! Dock undrar jag om en vanlig sick-sack håller bandet på plats då det är ett stretchigt tyg?

    • Om man hade sytt fast med vanlig sick-sack på platt tyg hade det inte hållt. Men i och med att du drar ut framilonbandet till max så kommer ju aldrig tyget töjas mer än framilonbandet.På det viset håller det ändå. Hade man däremot belastat tyget mer än sicksack hade det nog brustit. Hänger du med i hur jag menar?

      • Det här med sicksack i stretchtyg känns lite no-no, men jag förstår hur du menar iom att det är ett band som sträcks i tyget. Tack!

  4. Pingback: Snyggt kantband and a welcome! | Brallan by Alice

Kommentera

