Turkosa kantband

 

För ett par veckor sedan var jag på sy-träff på Tjörn som samordnades av Renata och Sanna. Det var inte mycket som blev rätt med kantbandningen på den träffen. Varje plagg fick hoppstygn på 2-3 platser, minst. Det låter kanske inte så mycket. Men jag hatar hoppstygn. De går ju att laga för hand, men det känns så onödigt när det blir sådana. På köpeplagg hittar man ju faktiskt ofta fel tycker jag, så varför inte acceptera att man själv gör fel ibland?

Hur känner ni andra? Godtar ni några enstaka hoppstygn på ett plagg som säljes till fullpris? (hoppstygnen måste såklart fästas för hand istället så att det inte påverkar hållbarheten). Svara gärna som både köpare och tillverkare!

Här är i alla fall två klänningar i storlek 86 som jag nästan sydde klart på träffen. Nu har jag gjort det sista rycket och fäst kanter, satt fast ficka och knappar. De blev tjusiga tycker jag. Hade egentligen tänkt lägga upp dem till salu i Epla-butiken. Men nu blev det som sagt enstaka hoppstygn, så jag behåller dem istället. Skulle man vilja köpa trots dessa små brister är det bara att kontakta mig (250:- för den vänstra och 220:- för den högra plus porto) – alice.engbom (a) gmail.com.

Båda är i jersey med kantband i interlock. Äppletyget komemr från Michas (Tyskland) och det andra är från Znok.

3 thoughts on “Turkosa kantband

  1. Jättesöta klänningar, superfräscht med turkost på den bruna klänningen.

    Jag skulle ha svårt att sälja kläder till fullt pris där jag vet att det finns hoppstygn, även om jag som köpare inte skulle ha något större problem med det… =) Konstigt det där.
    Är de ”lagade”, så ska du kunna sälja dem för fullt pris tycker jag. Det varken syns eller har nedsatt hållbarhet.
    Köper jag kläder på en av de större klädkedjorna, så räknar jag med att det finns fel ibland. Av de kläderna går sömmarna upp lite nu och då tycker jag.

  2. Supersöta klänningar! Kul att du syr mycket sånt nuförtiden!

    Jag tycker att ett eller två lagade hoppstygn är ok, även om plagget ska säljas. Precis som jag tillåter mig att ibland acceptera en kantbandssöm som hamnar lite nära kanten på nåt ställe. För även om det svider i hjärtat för en perfektionist så kan jag inte tänka mig att någon ser det förutom jag! (och andra perfektionistiska sömmerskor).

    Sen kan jag ibland tänka att om ett plagg säljs där folk tittar på det innan de köper så kan tex en halvsnygg sväng uppepå en dregglis duga. De ser ju vad de får liksom. Men om man ska sälja över nätet känns det ännu viktigare att man liksom lever upp till förväntningarna. Förstår du?

    Sen verkar det ju trist att du får så mycket hoppstygn. Jag har fått max 5 st totalt, och har inte bytt nålar eller grejat nåt. Undrar vad det kan bero på?

Kommentera

