I 3-vikens och 4-vikens djungel

Bilden till vänster är ca 1,5 år gammal. Då var jag verkligen amatör gällande CoverPro och hade båda nålarna på kantbandet även på baksidan. Men det gick ju det med.

Gjorde för ett tag sedan en tutorial på hur man kan göra om sin 4-vikande kantbandare till en 3-vikande. Det finns ju även riktiga 3-vikare på ebay som man med lite modifiering kan sätta på sin CoverPro eller dylikt.

Men jag tänkte skriva lite mer om min erfarenheter vikandet emellan.

Att göra om en 4-vikare till 3-vikare gick till en början bara bra för mig. Det blev inga hoppstygn och allt blev snyggt. Men jag har det senaste stött på lite problem och ett och annat hoppstygn har allt smugit sig in. När jag klippte en tunn interlock 3,1 cm och skulle 3-vika den bara det gled, gled och gled. Inget blev bra. Då var i och för sig hoppstygn inget problem, utan kantbandet hamnade fel hela tiden. Det visade sig sedan att jag hade en dålig trådrulle också. Så en del berodde även på det. Men då började jag i alla fall fundera på när det fungerade bäst och när det fungerade sämst. Så detta är vad jag tycker

3-vik

Muddväv och tjockare interlock. Jag älskar 3-vikningen till Stoff&Stils mudd och Jofotex interlock som är lite tjock. Till 3-vik använder jag mitten+vänster nål och har clearview-foten.

4-vik

Tunna och framförallt glidiga interlock-tyger passar bäst med 4-vik tycker jag. Det blir snyggast och eftersom det är 4-vik blir ju baksidan något snyggare. Exempelvis JNY:s tunna och LiandLo:s. Till 4-vik använder jag mitten+höger nål och har korta släden som ingår med kantbandaren. Jag passar kantbandet med en pincett.

Båda

Vissa av JNY:s tunna interlocktyger fungerar nästan lika bra i båda varianterna. Hilcos tunna interlock är guld i båda. Det blir alltid bra, troligtvis eftersom den är ganska sträv. Så sträva, tunna interlocktyger fungerar bra på båda.

Detta är ju mina tankar och vad som fungerar på min maskin. Ni andra tycker säkert helt olika.

4 thoughts on “I 3-vikens och 4-vikens djungel

  1. toppen att få ta del av dina reflektioner!! vill bara säga att vi har använt brallorna jättemycket och vi gillar dem massor. har tyvärr inte fått till någon live-bild ännu bara. kram på dig!

  2. Det var bra att veta hur du tänker! Är sugen på att kanta med stoff och stils interlock, den använde jag ju alltid förut. Tänker att den borde vara bra om man syr ett plagg i interlock, eller? Trevlig helg!

  3. Pingback: Ännu en ap-filt och lite om bandkantning | Brallan syr

  4. Pingback: En Majorna-filt och lite om kantband | Brallan syr

Kommentera

