”Katten och gubben” och motveck på knäna

Här hemma är katten Findus en stor favorit. ”Katten och gubben”, som lilleman kallar Pettson och hans följeslagare. Trikåtyger kan ju vara svårt att hitta med kända figurer, men vävda kan man hitta lite varstans. Just detta vävda tyg har jag köpt av en privatperson.

Byxorna har legat tillklippta ett tag och jag hade förberett med att göra framstycket lite längre än bakstycket. Vävda tyger har ju inte samma rörelsevidd så planen var att testa motveck på knäna. Eller heter det motveck förresten? Jag kallar det så i alla fall.

På syträffen i helgen blev de sydda i till slut. Motvecken som syns tydligare på bilden nedan gjorde jag genom att vika och nåla. Ingen extra söm eller så. Vecken sitter liksom fast i sidosömmen. Förstår ni?

Lilleman har hunnit bli lång, så de blev i kortaste laget. Men muddarna får vara kvar tills det bli varmt. Då klipper jag av dem och fållar och helt plöstligt har vi ett par luftiga tunna trekvartsbyxor.

För övrigt har lilleman aldrig blivit så glad för något jag sytt… ”KATTEN OCH HÖNORNA”, skrek han upphetsat. ”PROVA NU” fortsatte han och la lyckligt ner lite lego i fickorna. Killen älskar fickor som så många barn visat sig göra som jag känner.

Material: Mudd från Stoff&Stil, kantbanden är interlock som troligtvis kommer från JNY, vävt bomullstyg från Tygsamlarna (en Facebook-grupp).

Mönster: Vanligt byxmönster uppklippt i sidan, motveck såsom jag beskrev ovan och påsydda fickor (tips är Malins tutorial)


4 thoughts on “”Katten och gubben” och motveck på knäna

Kommentera

