En beställning från en sytokig

Jag blev kontaktad av en tjej i den stora sy-grupp jag är med i på internet. Hon ville göra en beställning! Vilken ära och vilken prestationsångest. Hon visste precis vad hon ville ha. Gekko-blommor med rosa/randig-baksida på en filt och en matchande mössa. Scarfen på bilden nedan som jag sydde i samma tyger blir en liten present.

Men det dök upp ett problem. Jag har haft svårt att hitta tunn brun interlock i rätt färg. Det problemet har jag haft länge. Den jag fått tag på tidigare är lite rödaktig i färgen. Det var ingen klockren matchning. På kläder har jag istället kantat med mudd, men det blir inte bra när man kantar en filt. En lösning var att försöka kanta med e-slöjds interlock. Den var perfekt i färgen, eftersom det är samma fabrikat som randiga baksidan. Men, på filtar vill jag har 4-vik för det är snyggare och e-slöjds tjocka interlock blir för tjock som 4-vik tycker jag.

Min favorit alla kategorier för att kantbanda är ju Hilcos interlock. Som ni som läst hos mig ett tag vet. I mitt flöde på Facebook såg jag häromdagen att Sydilla skrev något om interlock. Jag klickade in och såg till min lycka att de har Hilcos interlock. Underbart! Hurra! Lagom tunn och lagom sträv. Inte ett endaste hoppstygn blev det på grejerna och tusen tack till Sydilla som löste det så lätt för mig fast jag rörde till det när jag beställde. Grejerna skickades  omedelbums och när det kom nästa vardag innehöll paketet även härlig tygprover och en liten present. Vilken service.

Det blev några meter i olika färger… Och fler lär det bli

Material: Jersey från Gekko köpt på JNY, e-slöjds randiga interlock och brun interlock (Hilco) från Sydilla

4 thoughts on “En beställning från en sytokig

  1. Dina filtar är såå fina! Jag har nu försökt ikväll att göra en provfilt men det vill sig inte.. jag blir snart tokig 😛
    Har du något tips på hur man kan göra så att kantbandet inte ska ”platta” till sig så att sömmen blir ojämn och vind? Det är jersey i filten och interlock till kandbandet.

    Häls. Malin

Kommentera

