Matchade ränder

Efter att jag hade krystat ut damen på bilden ovan för 7 månader sedan lovade min man att jag skulle få göra en rejäl tygbeställning. Såklart ville jag ha mängder av tyger och tydligen var det inte helt obegränsat hur mycket jag fick handla, även om det blev en hel del. För att kunna välja så många olika tyger som möjligt tog jag en halvmeter av vissa. Bland annat lite olika ränder. Kul att matcha med tänkte jag. Men de har legat där i hyllan ett tag. Innan sy-träffen föra helgen klippte jag ut en klänning till lillan.

Mönster: Det är en omarbetad version av Ottobres Winter Cosy från nummer 6/2011. Det som skiljer är framförallt storleken på polokragen och ärmarna. Denna gjorde jag lite större än vad som passar nu, strl74/80.  Jag gjorde ju det mönstret för ett bra tag sedan då det var tänkt att bli modellen för julklänning. Men någon julklänning hann jag aldrig sy. Nya versionen är jag verkligen nöjd med. Men den kommer passa ännu bättre när lillan lärt sig gå och sträcker på halsen lite mer.

Material: 2 olika ränder från JNY. Själva klänningen har ju vita ränder på röd botten medan hals och ärm har röda ränder på vit botten. Jag är supernöjd och faktiskt lite förvånad över att min lilla ginger-dotter passar så bra i rött.

Jag har en plan för en midsommarklänning till lillan i denna modell fast utan polokrage. Men vi vet ju hur det gick med planerna för julklänningen…

6 thoughts on “Matchade ränder

  1. Jättefin! Jag gillar verkligen den här modellen! Jag gjorde också en egen variant. Satte en kil i vardera sida (smalnade först av sidorna) med djupa fickor att samla krimskrams eller tuttar i 🙂

  2. Pingback: December | Brallan syr

Kommentera

