Singoalla med spetsfåll

Jag har länge velat testa att göra en singoallaklänning. I senaste Ottobre (3/2012) är det med en i vävt tyg. Den fungerar säkert utmärkt att använda som bas. Men den verkade väldigt bred. Så jag kikade lite i tidningen hur ett singoalla-mönster skall vara uppbyggt och gjorde min egen version.

På senaste sy-träffen var det en av deltagarna som piffade till sina toppar så fint med spetsrosetter och dekorsömmar, så jag lovade mig själv där och då att jag skulle bli bättre på att piffa. Åtminstone ibland. Så här är nu min uppiffade singoalla-klänning.

Tyget är interlock från MjukaTyger. Ett tyg jag inte gillar så jättemycket som tyg, men varje gång jag testar ett plagg i det blir det faktiskt väldigt fint.

Rosetten sitter fast med en tryckknapp så man kan ta av den när man tvättar klänningen eller när man inte vill vara lika festlig. Den vita baksidan på knappen är ganska väl kamouflerad på klänningen. Eller hur? Man anar den ovanför bokstaven B på bilden till vänster. Så det går lika fint att använda klänningen utan rosett.

Resårkanalerna är sydda med 1 nål på min CoverPro med kedjesömmen på utsidan för lite rolig effekt. Men kan se närbild på sömmen på bilden med rosetten. Det går ju såklart bra att sy med tvillingnål, föstärkt raksöm, smal sicksack eller annan söm på vanliga hushållsmaskinen. I resårkanalen har jag framilonband (transparent resår) som jag knutit ihop.

När jag funderade på hur den skulle fållas kom jag på att det nog skulle bli fint med spetsfåll. Superenkelt och väldigt snyggt. Nedan följer en enkel tutorial på hur jag fållar med spets.


Nåla fast spetsen mot rätsidan och sy fast den. Jag använde overlock och vred bort kniven så att den inte skulle trasa spetsen.Sedan vred jag ner spetsen och gjorde en stickning med raksöm för att hålla uppe sömnsmånen.

9 thoughts on “Singoalla med spetsfåll

  1. Pingback: Vintrig sjal | Brallan by Alice

  2. Pingback: Julhjärtan | Brallan by Alice

  3. Pingback: Volang, puff och spets | Brallan by Alice

  4. Pingback: Fredsduvor | Brallan by Alice

  5. Pingback: Allt blir fint med rosa | Brallan by Alice

Kommentera

