Smått och gott

image

Lite smått och gott som är beställt av 2 vänner som råkar vara svägerskor; mössor och en halsduk. Det började med att jag fick en beställning på en grå mössa med rosa rosett till min kompis dotter. När min andra vän var hemma såg hon den liggandes där färdigsydd och ville ha en likadan till sin dotter. Med andra ord kommer de två kusinerna har likadana BraLLan-mössor. Och så blev det även en randig mössa till dottern som var bestämd sedan innan samt en mörk jeansfärgad mössa till henne själv. Sist men inte minst beställde hon sig en halsduk.

Om halsduken: Inga konstigheter; bara ett stycke tyg som är ihopsytt och som man har två varv runt halsen. Jag använde flatlocksömmen för att sy ihop en bit av en hilco-stuv. Den var redan overlockad runt kanten så det lät jag vara kvar på långsidorna. En del kallar en sådan halsduk för ”buff”. Beställaren kallade det ”sling-halsduk”. Lättsytt var det i alla fall. Det blir nog en likadan till mig själv. Fryser man lite om huvudet, kan man dra upp det ena varvet över huvudet och den sitter ganska bra kvar.

Material: Randig hilco-stuv köpt på blocket. Ljusgrå jersey och grafitfärgad jersey från JNY. Spets från MrsBao

image

One thought on “Smått och gott

Kommentera

